Michelin forlænger med 5 år
I 2016 satte Dorna en stor fed streg under navnet Michelin, som værende den eneste dækleverandør til kongeklassen i tohjulet motorsport.
Før den aftale kom på plads sad Bridgestone på tronen, og endnu tidligere var det op til de enkelte teams, at vælge hvilket mærke der bedst passede deres stil.
Vi spoler tiden fem år frem til i dag, hvor det rigtige dækvalg betyder mere i motorsport end nogensinde før, men hvor dæk af samme fabrikat også sørger for maksimal underholdning til publikum.
Langt hen ad vejen er det nemlig sjovest, at der er nogle rammer som gør, at kørerne er nogenlunde lige stillet og derved må lade sejren gå til den bedste mand, og ikke ham med den bedste motorcykel.
Eksempelvis så vi i Qatar ikke mindre end 15 ud af 20 gennemførende ryttere slutte inden for kun 8,928 sekunder, og der har været hele seks forskellige teams oppe og snuse i top-6 denne sæson.
Så vi kan velsagtens konkludere, at der er bid nok i gummiet fra Michelin, og derfor god grund til at fortsætte samarbejdet.
Vi er meget tilfredse med de resultater vi har opnået siden Michelin’s tilbagevenden til MotoGP, og i dag har vi, selvfølgelig, forlænget vores partnerskab med Dorna Sports.
Michelin CEO Florent Ménégaux
Vi er særligt stolte af de teknologiske fremskridt der er gjort med vores produkt, såvel som de mange rekorder der er slået.
Men selvom historien stråler af begejstring over det fantastiske gummi, peger nogle på, at der til tider er dårligt gær i bolledejen.
Efter det britiske Grand Prix udtalte Joan Mir og Francesco Bagnaia, at de begge kørte på “dårlige” dæk, og i det netop overståede løb på MotorLand Aragon påstod Fabio Quartararo, at hans bagdæk på mystisk vis var brugt op efter første omgang.