Miller truer med exit
Oven på en noget sløv start hos Pramac Ducati, er australieren kommet ovenpå igen, og kunne i 2019 glæde sig over at have kørt sin bedste sæson nogensinde, med fem podieplaceringer og en niendeplads i den samlede stilling.
Gennem sæsonen så Miller sig selv i en indirekte konkurrence med Danilo Petrucci over fabriksraceren, efter de begge underskrev en etårig kontrakt med Ducati, hvori der stod at kørerne – afhængig af deres form – i 2020 kunne bytte racere. Med andre ord…. den bedste får ”det gode” job.
Petrucci’s sejr på Mugello førte i sidste ende til, at han i 2020 skulle fortsætte i fabriksteamet, selvom hans præstationer var støt nedadgående sammenlignet med Miller’s. Det har sidenhen rejst spekulationer omkring hvorvidt Ducati har truffet den rigtige beslutning, og om kørerne alligevel ende ud med at bytte sæder. Spekulationerne blev dog afvist som ”bullsh*t” af Ducati.
Ikke desto mindre har Miller fabrikssædet i sigte for 2021, da både Danilo Petrucci og Andrea Dovizioso’s kontrakter udløber i udgangen af denne sæson. Samtidig fortæller Jack Miller at han gladeligt vil søge andre veje, hvis han ikke bliver forfremmet til 2021.
“My main goal is to go to the factory Ducati team. If we can’t go there, for sure there’s other seats.”
Efter Ducati sidste år satte Miller’s aftale om at skrive kontrakt for 2020 på pause i forbindelse med at Jorge Lorenzo blev ledig, må vi sige at australierens holdning til situationen ikke kommer som en overraskelse. Så selvom Miller har opnået fremragende resultater hos Pramac Ducati på en maskine hvor han tydeligvis føler sig godt tilpas, kan vi nok regne med at han er den første til at søge andre muligheder, hvis Ducati igen er ubeslutsomme.
Hertil skal det også tages i betragtning, at Miller er oppe mod nogle rimelig hårde konkurrenter. Forudsat at Andrea Dovizioso – som har nappet andenpladsen i den samlede stilling over de sidste tre sæsoner – ikke går nogen steder, er der kun ét sæde tilbage, og Jack Miller er ikke den eneste der har netop det mål for øje.
Udover at skulle præstere bedre end sin nuværende holdkammerat Pecco Bagnaia, skal Miller også have franskmanden Johann Zarco i baghovedet. Zarco har nemlig tidligere tydeliggjort sine intentioner om at han kun kører på den ”gamle” Avintia Ducati, fordi han mener at han i denne sæson vil kunne imponere de højtstående hoveder nok, til at kunne rykke op i fabriksteamet næste år.
Så konkurrence er der nok af, og for at besværliggøre Miller’s fremtidsplaner endnu mere, hævder insidere ifølge udenlandske medier, at Ducati er meget ivrige efter at lokke Maverick Viñales til holdet, da hans kørerstil ifølge teamet passer perfekt til Desmosedici’en. Og mon ikke Fabio Quartararo også kommer på tale, hvis ikke Yamaha kan garantere ham en plads i deres fabriksteam i 2021.