Video: E-Mc drag race mod Kawa ZX10 og Lamborghini
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Moto-E på programmet ved MotoGP 2019

Verdensstjerner blandt kørerne
CO
17/11-2018 kl. 11:11
Anslået læsetid: 3 Minutter

Herover ser du et dragrace mellem en elektrisk gademotorcykel med lygter og blinklys fra Energica, en WSBK Kawasaki ZX10R og en Lamborghini. E-motorcyklerne er inde i en hastig udviking og overrasker løbende med opsigtsvækkende nyheder. 

MotoGP repræsenterer som de fleste ved, de absolut mest teknisk avancerede og effektstærke prototype motorcykler inden for roadracing. Herfra drypper den teknologiske udvikling nedad og finder med tiden vej til vores gademotorcykler.

Elektrificering af motorcykler breder sig for tiden som en steppebrand blandt stort set alle motorcykelproducenter – se bare Harley-Davidsons nye LiveWire – og fremover kan e-motorcykelerne i højere grad se frem til at høste erfaringer fra motorsportens verden.

Endelig planlægning snart på plads

Den endelige planlægning er endnu ikke helt på plads, men fra 2019 følger MotoGP så at sige strømmen. Til næste år vi stifter vi nemlig bekendtskab med endnu en klasse, når det gigantiske MotoGP motorsports setup rejser verden rundt.

Fra 2019 tilføjes en MotoE™ klasse til programmet, hvor en række teams og kørere allerede har meldt sig under fanerne.

Foreløbig tæller klassen en række racingteams, hvor nogle deltager med to stk. E-racere og andre teams med en enkelt.

Teams with two MotoE™ entries:
Tech 3 Racing
LCR Team
Alma Pramac Racing
Esponsorama Racing
Gresini Racing
Angel Nieto Team

Teams with a single MotoE™ entry:
Sepang International Circuit
Marc VDS Racing Team
Ajo Motorsport
Pons Racing
Dynavolt Intact GP
SIC58 Squadra Corse

Efter de foreløbige udmeldinger skulle det ikke vare forfærdeligt længe, inden vi får at vide hvilke baner, hvornår og hvor mange løb der køres i 2019 FIM Enel MotoE™ World Cup. Kort efter skulle kørerlisten også blive frigivet.

For nuværende går snakken på at klassen får deltagelse af fire tidligere MotoGP kørere, to tidligere Moto3 verdensmestre i form af Nico Terol og Mike Di Meglio, to World Endurance verdensmestre i form af Josh Hook og Kenny Foray, samt den tidligere europæiske mesterskabsvinder i Moto2 Eric Granado.

Overraskende kørerliste

Vi overraskes over at se Bradley Smith nævnt som deltager i klassen, men det ene øjenbryn hæves i oprigtig forundring, når vi hører at den yderst kompetente tidligere MotoGP kører Sete Gibernau forlader pensionist tilværelsen for at trække i køredragten.

Energica leverer racerne

Elektrificering af motoriserede køretøjer vinder ufravigeligt indpas alle steder, og det bliver interessant at se hvad roadracing fans mener om næsten lydløst race .

Den italienske producent Energica Motor Company S.p.A leverer racerne til den kommende MotoE klasse, hvor modellen Energica Ego Corsa yder max 120 KW vedvarende effekt og et moment på 200 Nm.

Energica Ego Corsa raceren accellererer fra 0-100 km/t på mindre end 2,8 sekunder, og topfarten opgives til 270 km/t.


Vi kan droppe ørepropperne

Har du selv siddet på tribunen på langsiden ved MotoGP på Assen i Holland, så er du nok også en af dem der har haft gavn af medbragte ørepropper. Gad vide om vi fremover skal medbringe høreapperat??

Se videoen i linket herunder.

Øverst så du en video hvor en 100 KW gademodel Energica Ego kører drag race med en WSBK Kawasaki ZX10R og en Lamborghini Gallardo LP 570 Super Trofeo, og her gør den “milde version” Energiga Ego det vist egentlig meget godt. Men prøv så at se videoen her hvor 120 KW MotoE raceren fyres af på Sachsenring.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start