MotoGP: Aprilia Racing Team præsentation
I sidste weekend blev den første officielle test i MotoGP afviklet på Sepang, og den næste officielle MotoGP test finder sted på den nye Pertamina Mandalika Circuit i Indonesien 11. -13. Februar.
Så der er allerede godt gang i butikken inden 2022 MotoGP for alvor sæsonen slås i gang på Losail International Circuit i Qatar 4.- 6. Marts.
For udover såkaldte shake-down tests og officielle testweekender, skal de deltagende racing team i MotoGP også have afviklet officielle team præsentationer, og vi har allerede set præsentationer af teams, kørere og racere som eksempelvis Gresini Racing 2022 Team Launch, Gresini Racing 2022 Team Launch, Monster Energy Yamaha online Team Presentation, 2022 Ducati Lenovo Team præsentationen og for et par dage siden var vi vidne til Repsol Honda Team Launch 2022.
I dag følger Aprilia trop med Aprilia Racing 2022 præsentation, der blev afviklet online for mindre end en time siden.
Typisk når de gæve gutter præsenterer den kommende sæsons nye maskiner holdes de tekniske kort tæt på kroppen, og det sker af en meget simpel årsag.
Konkurrencen i moderne motorsport er vildt hård, og jagten på de sidste millisekunder er efterhånden så svær, at de små detaljer helst ikke skulle opsnappes af konkurrenterne.
Sidste års præsentation af den mærkeligste GP-racer fra Aprilia bød heller ikke på meget udover det visuelle, og med et smil på læben kan man da spørge sig selv, om den absurd store frontspoiler i virkeligheden bare er en måde at trække opmærksomheden væk fra mere tekniske opgraderinger.
Opgraderingerne på sidste års GP-racer fik vi altså ikke meget at vide om, og det eneste Aprilia Racing skrev på sin hjemmeside dengang var:
“Over the winter, engineers and technicians in the racing department had the chance to work hard, with the goal of maintaining the strong points that had come out last season, while implementing new and important innovations. Some of these are rather evident, like the redesigned and more efficient aerodynamics or the carbon swingarm”
Indledende præsentation
Scenen er sat, lyset er tændt og musikerne ankommer på den røde løber og stemmer værktøjerne. Der er godt nok lagt i selen til en brag af en præsentation!
Tæppet bliver trukket af raceren, og det første der springer i øjnene er den massive frontspoiler. Flotte billeder med dramatisk underlægningsmusik bliver akkompagneret af undertekster som gør beskueren opmærksom på, at her må det klappes.
Herefter møder vi Aleix Espagaro som fortæller, at han er super spændt på at præsentere den nye racer efter at have været en del af teamet i seks år, og at han af netop den grund ser holdet som meget mere end bare mekanikere, og nærmere som en familie.
På den teknologiske front fortæller Espagaro, at der ingen grund er til at hænge i fortiden. Han tager imod moderne teknologi og elektronik med åbne arme, men der er nu intet der giver lige så meget gåsehud som en god gammeldags 2-takter.
Og så skyder han lige et godt tip afsted til teamkammeraten Maverick Viñales.
Viñales kommer på skærmen og fortæller lidt omkring hvorfor han gennem flere år har kørt med nummer 25. Grunden er ganske simpelt, at det kræver 25 point at vinde, men nu vil han altså kører med startnummer 12 til karrieren slutter.
Herefter snakkes der lidt omkring diet, vigtigheden af at være i god fysisk form og ritualer inden løb, hvor sidstnævnte ikke er noget Viñales går op i.
Lorenzo Salvadori, som er officiel Aprilia testkører kommer lidt ind på den ekstremt hårde konkurrence i MotoGP uden for racerbanen, og her er det vigtigt at investere tid og interesse på lige fod med penge for at opnå et godt resultat.
Lorenzo har i øvrigt fem Wild Cards i år, og vil derfor være at finde til flere løb gennem sæsonen.
Den nye racer
Slutteligt kommer vi til det sprængende punkt hvor vi finder ud af, hvor meget Aprilia vil fortælle om den nye racer.
Her møder vi Romano Albesiano, som har den fine titel Aprilia Racing Technical Director, og han fortæller, at selvom 2021-modellen var super god, så har man alligevel valgt at gennemgå stort set alle komponenter.
Først og fremmest har ingeniørerne fokuseret på performance, og i forhold til de interne komponenter i motoren er der angiveligt sket store forandringer, men uden at ændre på det tidligere layout.
Stel og aerodynamik er naturligvis også en rigtig vigtig del i jagten på de sidste millisekunder, og som du kan se – og som skribenten tidligere har nævnt – går man altså stadig med den enorme vinge under næsen.
Men da kørerne er vidt forskellige, har hver deres stil og på ingen måde håndterer maskinen på samme måde, er elektronik og software i dag en rigtig stor del af processen.
Til ovenstående fortæller Romano Albesiano, at de forskellige kørerstile faktisk ikke er en begrænsning, men snarere en god mulighed for at udvikle en motorcykel som kan spænde bredt.
Slutteligt nævner også han, at konkurrencen er hård, og at han i 2022 forventer endnu større konkurrence fra stort set alle teams end tidligere. For i år er der nemlig mulighed for at gribe værktøjer og komponenter som tidligere har været forbudte, og af netop den årsag har der været meget at se til for Aprilia.
Se præsentationen af de nye Aprilia-racere herunder: