MotoGP tilbage til Goiania Brasilien
Hører du til den gruppe, der synes, at tohjulet motorsport er federe at følge med i end 22 tosser, der løber rundt efter en pose luft på en græsplæne, så bliver du måske ligeså begejstret som undertegnede, når MotoGP melder ud, at de har en ny racerbane på programmet.
Og det er lige nøjagtig, hvad Dorna har meldt ud.
Med start i 2026 og frem til 2030 er planen nemlig, at de hårde drenge skal kæmpe om at komme først forbi det ternede flag på The Goiânia International Racetrack Ayrton Senna i Brasilien.
Her vil det voksne publikum måske bryde ind og sige: “Jamen, så er det jo ikke en ny bane.” Og det er faktisk også rigtigt. For tilbage i slut-80’erne, hvor MotoGP-klassen var en flok omdrejningsvillige 500-kubikkere, blev der kørt tre afdelinger på selv samme bane, hvor legenderne Kevin Schwantz, Eddie Lawson og Wayne Gardner nappede hver deres sejr fra ’87 til ’89.
Men nu er det tilsyneladende tid til at vende tilbage – hvis altså alt går efter planen. For vi har jo gentagne gange hørt om nye baner på løbskalenderen, som i sidste ende ikke blev til noget alligevel.
Du husker måske KymiRing i Finland, som blev skrevet på og taget af flere gange for til sidst at blive sagsøgt af Dorna i 2022.
Men Carmelo Ezpeleta, CEO of MotoGP, er altså ganske optimistisk:
“Vi glæder os meget til at vende tilbage til Brasilien. Vi har en god fanbase, som vi ved er begejstrede for denne nyhed, ligesom vi er ivrige efter at vende tilbage for at køre for dem igen, og denne nye aftale giver også en fantastisk mulighed for at ekspandere på et nøglemarked for sporten og vores producenter. Brasilien er en global spiller, og et eller andet sted har vi altid ment, at det fortjener en plads i vores kalender. At arbejde med regeringen i Goiás og Brasil Motorsport, som har en imponerende og dokumenteret track record, er en mulighed, vi er meget glade for at tage.”
Et stort arbejde
The Goiânia International Racetrack Ayrton Senna blev anlagt i 1973 og har siden da været udsat for en del forskelligt racerløb, hvilket naturligvis over årene kunne ses på belægningen.
Den eneste løsning på sådan et problem er at udskifte belægningen, men af ukendte årsager blev der ikke brugt den type asfalt, som kan holde til det hårde slid fra motorsport. I stedet blev der anvendt helt normal asfalt til gaden. Snart var banen nærmest i værre stand, end da man startede. Og herfra gik det for alvor ned ad bakke!
Adskillige mesterskaber i Brasilien tog banen af løbskalenderen, til et punkt hvor banen til sidst var stort set forladt og kun blev brugt til enkelte lokale events. Det satte – ikke overraskende – et stort spor i økonomien, hvorfor der gentagne gange blev skåret i budgettet, i en sådan grad at der til sidst blev slukket helt for strømmen mellem events, og sikkerhedspersonalet blev hjemsendt.
Næste kapitel i den sørgelige historie er, at vandaler fandt stedet optimalt for hærværk og graffiti. Senere blev anlægget angiveligt sidste endestation for ofre i bandekrige.
Siden da er det heldigvis gået stille og roligt i den rigtige retning med hjælp fra guvernøren, der så sent som i 2012 afsatte, hvad der svarer til godt 35 millioner danske kroner til renovering af anlægget. Nærmest dagen efter blev der kørt 70 lastvogne fulde af skrald væk fra området.
Året efter begyndte man nedrivningen af de originale pitgarager, kontroltårnet og mediecentret, som alt sammen skulle genopføres efter FIM-standarder.
Selve banen fik naturligvis også en overhaling, hvor en ny belægning stod på indkøbssedlen – denne gang med ordentlige materialer. Ligeledes blev der arbejdet på ordentlige forhold for tilskuere i form af tribuner og parkering. Og i april 2014 ramte man lyset for enden af tunnellen, da anlæggets genopstandelse blev fejret med et løb i den brasilianske Stock Car-serie.
Bliver vi klar?
Der skulle altså allerede være skrevet en kontrakt, men det kræver angiveligt lidt fysisk arbejde at få banen til at spille, inden gutterne giver den gas.
Det er nu 10 år siden, der blev taget hul på et nyt kapitel i historien om The Goiânia International Racetrack Ayrton Senna, og derfor er det heller ikke overraskende, at den måske trænger til en klat maling hist og her.
Så i 2025 er der lagt an til justeringer og forbedringer, så det hele spiller når vi går ind i 2026, og det håber vi det gør!