MotoGP vil indføre nyt sikkerhedssystem
Oven på en række hændelser i de mindre klasser, som spænder over alt lige fra almindelige styrt og kollisioner blandt kørere til den tragiske episode på Jerez tidligere på året, hvor Maverick Viñales’ blot 15-årige fætter mistede livet, er der lagt fokus på øget sikkerhed indenfor tohjulet motorsport i topklasse.
Det betyder blandt andet en begrænsning af, hvor mange deltager hver enkelt klasse kan indeholde, hvor FIM World Championship klasserne (Moto3, WorldSSP 300, og Moto3) fremover maksimalt skal omfatte 32 deltagere inklusive wildcard kørere, og deltagerantallet i forskellige Talent Cup’s reduceres til 30.
Også aldersgrænserne har man pillet lidt ved, og som du kunne læse i artiklen FIM opdaterer sikkerheden i Roadracing – Alle skal køre med airbag, så er der også udarbejdet en plan for hvilke styrthjelme der må benyttes, og fremover bliver det også obligatorisk at køre med airbag.
Men selvom man har forsøgt at sørge for, at samtlige deltagere er af “en passende alder” og kører med det bedste udstyr, så er det ikke muligt at undgå tragiske ulykker i fremtiden… Eller er det?
Teknologiske hjælpemidler
Følger du lidt med i MotoGP, så har du måske hørt om ulykken mellem Dani Pedrosa og Lorenzo Savadori på løbets tredje omgang i Østrig, hvor Pedrosa faldt af sin racer, som kort tid efter blev ramt af Savadori.
Mange ulykker i motorsport sker i et splitsekund, og det er også tilfældet for Pedrosa i videoen herunder. Men fra Pedrosa’s styrt til Savadori’s ulykke går der faktisk et stykke tid, og selvom kørerne har lynhurtige reflekser, så er de af gode grunde dybt optaget af at køre motorcykel, og kan derfor ikke altid nå at korrigere.
Her kunne elektroniske hjælpemidler måske have hjulpet?
Derfor er sikkerhedsfolkene bag MotoGP nu i gang med at udvikle et automatisk advarselssystem, og planen er for nu, at systemet allerede skal undergå en række tests efter nytår.
Et system som advarer kørerne om potentielle forhindringer forude kan måske give dem et halvt til et helt sekund ekstra til at undgå en træls situation, og selvom det ikke lyder af meget, så er det mange gange nok.
Især i tilfælde hvor kørerne kommer gennem blinde sving, kører over en bakketop eller i samlet flok.
Med kun tre måneder til startskuddet på den nye sæson kender vi endnu ikke nogen detaljer om systemet, men man kunne forestille sig, at elektronikken ville kunne spotte ting som elektroniske flag og blinkende baglygter.