Motorcykler udelukket fra Pikes Peak
Som følge af den tragiske ulykke hvor Carlin Dunne omkom i forbindelse med et styrt kort før målstregen, har PPIHC (Pikes Peak International Hill Climb) bestyrelsen besluttet at udelukke motorcykler fra deltagelse i 2020.
36 årige Carlin Dunne var regerende mester på Pikes Peak, og alt talte for at han ville slå sin egen rekord og genvinde titlen på en prototype af den kommende Ducati Streetfighter V4. Skæbnen ville det imidlertid anderledes, og styrtet der kostede amerikaneren livet, skabte snart efter tvivl om MC-klassens fortsatte eksistens ved Pikes Peak International Hill Climb.
Indsigt i en e-mail korrespondance fra race Executive Director Megan Leatham viste nemlig en betragtelig skepsis vedrørende motorcyklernes fortsatte deltagelse. Specielt fragmentet herunder cirkulerede efterfølgende i medierne.
Carlin Dunne's mor Romie Gallardo udsendte få dage efter ulykken en officiel erklæring, hvor hun gav sin fulde opbakning til at motorcyklerne også i fremtiden skulle køre ræs på Pikes Peak.
Læs Romie Gallardo's officielle erklæring her.
Men den hårdt ramte mors indsats for at bevare MC-klassen på Pikes Peak, har tilsyneladende ikke vejet tungt nok til at omvende den ansvarlige bestyrelse, så motorcyklerne får altså ikke lov til at køre med i 2020.
Grunden til foreløbigt at udelukke motorcykler er – udover den seneste fatale ulykke – at man over en længere periode ønsker at få styr på, hvilken effekt nedlæggelse af MC-klassen vil få for arrangementet som helhed.
Sports Corp President & CEO Tom Osborne er i medierne citeret for følgende:
“Motorcycles have been a part of the PPIHC for the past 29 years, and their history on America’s Mountain dates back to the inaugural running in 1916.
“That said, the motorcycle program hasn’t been an annual event. They have run 41 of the 97 years we’ve been racing on Pikes Peak. It’s just time to take a hard look at every aspect of the race, including the motorcycle program, and determine whether or not the event may change.”
Set med positive øjne er der således åbnet mulighed for, at vi får motorcyklerne med igen allerede i 2021.
Med nej-hatten trukket godt ned over knolden, kan det betyde at ledelsen mener at motorcyklerne alligevel kun har deltaget sporadisk, og at man lige vil finde ud af om der er penge nok i at genåbne klassen.
Men én ting ligger fast. Med beslutningen er der lukket for motorcykler på Pikes Peak i 2020, og vi kommer formentlig til at vente en rum tid, på at se om de vender stærkt tilbage.