Motorsport: Tyvstart og kneesliders
Den 9. august blev der i forbindelse med Østrig's Gran Prix, afholdt et møde i Gran Prix Kommisionen bestående af formanden fra Dorna (Paul Duparc) og repræsentanter fra FIM, IRTA, MSMA samt teknologidirektør Corrado Cecchinelli.
På mødet blev der vedtaget følgende ændringer:
Ved fremvisning af sortflag med orange cirkel, er pågældende rytter forpligtet til at forlade banen, og skal inden der trilles ud på banen igen, godkendes af en official.
Beslutningen træder i kraft pr. omgående.
Straffen for tyvstart ændres fra at være en tur gennem pitten, til at rytteren skal gennemføre 2 “long laps” inden for 5 omgange, efter straffen er givet.
Den nye straf træder i kraft fra 2020.
Det er nu tilladt for Moto2 og Moto3 kørere der går videre fra Qualifying Practice 1 til Qualifying Practice 2, at skifte fordæk mellem de 2 sessioner. (Det er i forvejen lovligt at skifte bagdæk)
Ændringen træder i kraft allerede fra næste event, som er det britiske Gran Prix.
Kommisionen er for nylig blevet bekendt med en rytter, der anvendte kneesliders med titanium-stifter. De så kaldte “Sparky sliders” resulterede i så mange gnister, at det potentielt ville være forstyrrende for bagvedkørende.
Med omgående virkning er det derfor forbudt at fremstille – eller modificere – knæ og andre slider's med materialer der, når det kommer i kontakt med banens overflade, kan forårsage visuel forstyrrelse for andre kørere.
0 personer snakker om “Motorsport: Tyvstart og kneesliders”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hvad er "long laps"?
det er et sving der er gjort bredere ( længere ) som skal køres og dermed tabe 1-2 sek som straf.