Ny finsk bane fokuserer på motorcykler
Mange danske motorcyklister har gennem specielt de seneste 10-15 år, haft mulighed for at opleve den berusende oplevelse det er at køre motorcykel på bane.
Langt de fleste motorcyklister ved at motorcyklen skal tippes over på siden når der køres i sving, og vi kører ofte en omvej for at ramme den mest snørklede rute. Men der er selvfølgelig nogle trafikale restriktioner der skal overholdes, så derfor kan svingene på yndlingsruten ikke altid gennemkøres optimalt.
Flere kører på bane
Derfor har et stigende antal danske motorcyklister gennem en længere årrække tilmeldt sig diverse arrangementer som eksempelvis FDM's køretekniske kurser, eller deltaget på jævnligt annoncerede trackdays/banedage.
Her kan man nemlig få lov til at give den lidt frisk gas i svingene uden at genere omgivelserne, og undgår risiko for uheldig interaktion med modkørende eller en utilsigtet hilsen fra ordensmagten.
Vi synes også det er hyle-sjauwt at køre på bane
Danmark er mildest talt ikke velsignet med voldsomt mange racerbaner – hvor de eksisterende i øvrigt er underlagt en del restriktioner, og ofte humoristisk betegnes som små Mickey-Mouse baner – og forsøg på etablering af nye racerbaner og motorsports-events slår konsekvent fejl i lille Dannevang. Derfor retter mange danske motorcyklister – herunder banekørere – jævnligt blikket mod udlandet for at få behovet dækket.
Banefolket drager til udlandet
Antallet af danske motorcyklister der besøger de udenlandske racerbaner, er derfor støt stigende.
Ring Knutstorp og Anderstorp i Sverige, Rudskogen i Norge, Tor Poznan i Polen, Oschersleben i Tyskland og sågar den ikonsike TT Circuit i Assen-Holland er blandt eksempler på udenlandske baner, der ofte har besøg af danskere.
For dem der går skridtet videre og rejser lidt længere i jagten på nye og spændende udfordringer, går turen oftest mod sydeuropæiske racerbaner.
Italien og især Spanien er yndede destinationer, men hører du blandt dem der gerne pakker kassebilen for at køre banedage, så bliver det forhåbentligt inden for overskuelig fremtid muligt at pege varevognen i stik modsat retning.
Ny racerbane i Finland
I Finland er man nemlig i øjeblikket i gang med at etablere en ny full-size racerbane.
Kymi Ring som er beliggende 110km nordøst for Helsinki er i øjeblikket under opførelse, og af plantegningen over den 4,6km lange racerbane med 18 meters niveauforskel – hvor der køres med uret rundt – ser vi 18 sving med en ligelig fordeling af højre og venstre-sving.
Baneanlægget som udgør 1.8 kvadratkilometer, vil efter planerne blandt andet komme til at omfatte en rally-cross bane på 1.56km, faciliteter for køreskoler og en trafik-sikkerheds temapark for familier med og uden børn.
Se en visualisering af banen i videoen herunder.
Du kan læs mere om banen og fremtidsplanerne på Kymi Ring's officielle hjemmeside her.
Godkendt til MotoGP
Det mest interessante for vi motorcyklister, er at Kymi Ring er godkendt efter højeste klassificering hos FIA, FIM og CIK (karting), og dermed kan ansøge som vært for arrangementer i Formel 1, MotoGP og Karting.
Dorna Sports som er den kommercielle rettighedshaver for MotoGP har været hurtige på aftrækkeren, og har faktisk allerede indgået en femårig aftale med Kymi Ring, så der nu skulle være garanti for afvikling af et Finsk MotoGP i 2020.
Motorcykler i fokus
Det viser sig at finnerne selv er ret betænkelige vedr. økonomien i at afvikle Formel 1. En forståelig betragtning, når alle ved at der er uhyrlige summer på spil i det regi.
Men det kan vi motorcyklister glæde os over, for MotoGP aftalen er som nævnt allerede i hus, så lige nu har Kymi Ring altså stærkt fokus på motorcyklerne.
Efter planerne skal MotoGP cirkusset faktisk allerede forbi Kymi Ring i efteråret 2019 for at teste banen.
Fedt nok, for så kommer vi til at se en spændende tilføjelse i MotoGP kalenderen.
Ny trackday bane i kataloget?
Men vi formoder også at opførelsen af det nye anlæg ikke er helt gratis, så mon ikke der også skal findes noget financiering andetsteds?
Det er nok ikke helt ved siden af når man forestiller sig, at der også meget tænkeligt vil blive afviklet andre spændende motorcykel arrangementer for at skæppe i kassen… og vi gider godt være med til at køre på en frisk nykonstrueret MotoGP bane.
Bonus info
De officielle udmeldinger er rigtig spændende, og vi klapper foreløbig vildt i vores små poter over de gode nyheder.
Men en lille bid tæt-på-info bliver ved med at gnave i bevidstheden, for racerbanen er vist ikke helt klar til brug i øjeblikket. Se videoen fra byggeriet herunder.
Fra en hyggelig sammenkomst med en finsk motorjournalist dette forår, ved vi at der er lang vej endnu før baneanlægget står klar.
Den finske motorjounalist så noget tvivlende ud, da han klukkende af latter i skægget berettede om hvad han havde set med egne øjne. “De er bindegale… det kan de fandme ikke nå. Det er jo bare en grusgrav, hvor de et enkelt sted har asfalteret en 100 meter strækning… og jeg har sgu aldrig set nogen arbejde der.”
Anyways… selv om den finske motorjournalist forholder sig stærkt skeptisk til projektets rettidige færdiggørelse, så krydser vi fingre for at tempoet snarest skrues i vejret og banen står klar til MotoGP feltet i efteråret 2019.
Dernæst ser vi frem til at de første motorcykel-trackday arrangementer annonceres, på en helt ny racerbane i norden.