Optimale betingelser for Lorenzo i 2019
De fleste motorsports interesserede ved at den tidligere MotoGP verdensmester Jorge Lorenzo skifter arbejdsgiver fra Ducati til Honda i 2019.
Jobskiftet betyder at spanieren der vandt MotoGP klassen i 2010, 2012 og 2015 ikke blot skal vænne sig til at køre en anden prototype racer, men også et nyt racing team med et anderledes syn på samarbejde.
Det er en slet skjult hemmelighed at de to år hos Ducati har båret mindre frugt end Lorenzo havde håbet på, hvor resultaterne på racerbane har været noget svingende.
Ét af problemerne har været, at Jorge Lorenzo's feedback til Ducati's racing team, langt fra altid har ført til de ønskede ændringer på raceren.
Man husker spanierens tidlige ønske om modificeret benzintank og ændret sædeenhed som Ducati i laaaang tid ikke reagerede på, og vi så også hvilken betydning det fik da Ducati langt om længe tog sig sammmen og leverede de ønskede ændringer.
Med ny benzintank/sædeenhed var Lorenzo igen i stand til at køre med om topplaceringer.
Optimerede forhold i 2019
I 2019 bliver forholdene ganske anderledes for den spanske racerkører.
Takeo Yokoyama som er teknisk chef for HRC – Honda Racing Corporation – har for nylig i et interview med motorsportsmedier tilkendegivet at man vil give Jorge Lorenzo absolut optimale betingelser i kampen om VM titlen i 2019.
Yokoyama ved at Lorenzo normalt har specifikke krav til sin racer, og for at spanieren kan udfolde sit fulde potentiale på 2019 Honda RC213V raceren, vil HRC udvikle to forskellige racere. Én version til Jorge Lorenzo, og en anden til Honda's regerende verdensmester Marc Marquez.
Normalt leverer fabriks teams ens specificerede racere til kørerne, hvor der er begrænset råderum for ændring på detaljer, men hos HRC griber man tingene noget anderledes an i 2019.
Det fremgår tydeligt af udtalelsen sakset fra et interview med Takeo Yokoyama: “If Jorge asks, we will do something special. We have two factory riders, and if they need something different, we will make two different bikes. Obviously the engine specs will be the same for both riders, but we can do different things regarding the frame, chassis setup and other parts”.
Takeo Yokoyama afviser altså ikke muligheden for at Lorenzo og marquez næste år kører med individuelt udviklede stel,og selv om motorspecifikationerne umiddelbart er de samme, byder elektronikken på rig mulighed for individuel tilpasning til de to fabrikskørere.
Takeo Yokoyama fra HRC giver kørerne optimale betingelser
At HRC mener det alvorligt, blev bekræftet da Jorge Lorenzo efter sæsonafslutningen på Valencia testede 2019 Honda raceren. Under test sessionen forespurgte Lorenzo om muligheden for en anden benzintank/sædeenhed. Ved testkørslen på Jerez en uge senere var de nye dele fremstillet og monteret, og det var Lorenzo slet ikke utilfreds med.
Både Lorenzo og Marquez er for nylig blevet opereret, så der er taget hånd om generende gamle og nyerhvervede skader, og med individuelt tilpassede racere får de begge perfekte betingelser for at levere top underholdning i den forestående MotoGP sæson.
Billetterne til næste års MotoGP i Assen er allerede bestilt, og vi glæder os for vildt til at se Lorenzo og Marquez i samme team, se de nye fede Triumph 765 Moto2 racere, og forhåbentlig også få et glimt af de spændende nye Moto-E racere fra Energica.