Petrucci er tilbage i Dakar Rally
Det går op og ned i motorsport… Det kan Danilo Petrucci i den grad snakke med om!
Tirsdag kunne vi berette, at den uheldige italiener var ude af årets løb, for som du kan læse i Instagram opslaget herunder, brød Petruccis KTM sammen 115 kilometer inde i etapen, og ikke nok med skulle erkende at han ikke kunne lave maskinen på stedet, så opdagede han også, at han havde mistet telefon, pas, kørekort, kreditkort og kontanter.
Ifølge udenlandske medier skulle tekniske problemer med brændstofpumpen være skyld i, at Petrucci ikke kunne gennemføre etapen, og han samt maskinen blev fløjet tilbage til lejrområdet med helikopter.
Umiddelbart var meldingen fra Petrucci, at han var ude af årets Dakar Rally, men pludselig dukkede der en storsmilende italiener op på Dakar Rallyets Instagram som fortalte, at han og maskinen var klar igen.
Tilbage igen
Petruccis hold har løst problemerne omkring brændstofpumpen, så italienerens KTM er atter klar til kamp. Og heldigvis for Petrucci siger reglerne for rallyet, at selvom en deltager ikke gennemfører en etape, må vedkommende gerne stille til start dagen efter.
Dog får Petrucci, og andre i samme situation, en substantiel tidsstraf, så de i groft sagt er ude af klassementet, men stadig er med i løbet.
Idéen er, at den enkelte deltager stadig kan indfri målet om at gennemføre løbet, og selvom man egentlig er ude af løbet i placeringsmæssig forstand, tilføjer det alligevel et konkurrence element, når der er så mange som muligt, at køre om kap med.
Den tidligere MotoGP kører er da også lykkelig for at kunne stille til start igen efter problemerne på anden etape. Det primære mål for Petrucci har nemlig hele tiden været at gennemføre det benhårde rally, og ikke nødvendigvis køre med om podiepladser.
Ukuelig optimist
Med de udfordringer som Danilo Petrucci har måttet stå igennem, skulle man også være mere end optimistisk for at tro på, at han kunne gøre sig i løbets samlede stilling. For det første har italieneren ingen tidligere rally erfaring, og som han selv fortæller, er rally og MotoGP i hver sin ende af spektret inden for tohjulet motorsport.
Eller hvad? For som du også kan læse i ovenstående opslag, så fik Petrucci efter uheldet at vide, at han faktisk kørte hurtigt nok til at der kunne være en podieplacering for enden af sandkassen, og i virkeligheden er det måske ikke så mærkeligt. For selvom vi typisk forbinder hardcore MotoGP-ryttere med kørsel på stenhårdt underlag, så er det slet ikke uvant for kørerne at slippe tøjlerne på løst underlag.
Men selvom italieneren har lidt erfaring fra motocross så er der flere udfordringer, for i MotoGP skal man ikke bekymre sig om at finde vej, hvor navigation i Dakar Rally faktisk spiller en stor rolle.
Og som Petrucci selv udtrykker det, så nytter det ikke noget at kunne køre med kablet stramt, hvis man ikke kan finde vej.
Årets sidste løb i MotoGP blev kørt i Valencia den 14. november, hvor Petrucci sluttede på en 18. plads. Dermed var der ikke lang tid til træne på rally maskinen, inden startskuddet for Dakar Rallyet gik.
Blot syv dages træning blev det til, da den optimistiske, men uheldige, italiener brækkede sin ene ankel, og dermed ikke kunne træne yderligere.
Det ville nok have fået de fleste til at kaste håndklædet i ringen, men ikke Danilo Petrucci. Han meldte sig klar til at køre 1. januar, men en positiv PCR-test var tæt ved koste ham deltagelsen. Heldigvis viste den sig at være falsk positiv, og han kunne alligevel være med i Dakar Rally.
Vi håber for Petrucci, at han ikke møder flere nedbrud, knoglebrud eller positive Corona tests på sin vej, men blot kan koncentrere sig om at køre motorcykel, og ikke mindst gennemføre Dakar Rally.