Phillip Island får en makeover
Phillip Island har gennem en årrække stået høj på listen over favoritbaner for både fans og kørere, da den er placeret i super skønne omgivelser langs Australiens kyst og har et super fedt layout, som ofte resulterer i løb med fantastisk flow samt høje hastigheder og derved underholdning i topklasse.
Men selvom banen ifølge mange er noget så fantastisk, så er der alligevel steder hvor den halter, og derfor får racerbanen Down Under nu en makeover så den kan opnå en ‘Grade A’ certificering fra FIM, og i samme ombæring en fremtidssikring.
I planerne for den seks uger lange ombygning står der blandt andet, at man vil implementere forlængede afkørselszoner ved de hurtigste sektioner, udvide sandkasser, installere flere dækmure og støbe nye adgange til banen, så personalet lettere kan tilgå botaniserende motorcyklister, men også så de hurtigere og lettere kan forlade banen igen.
Ifølge et interview med Australian Grand Prix Corporation General Manager of Design and Construction Matthew Walton vil de største forbedringer ske ved sving 1, 11 og 12, hvor der her især er fokus på bedre afkørselsmuligheder. Og det er måske meget smart, for de gæve gutter kører altså hurtigere og hurtigere år for år.
Ydermere vil man opsætte betonbarrierer flere steder, som skal stoppe vildfarne køretøjer, og høje hegn som har til formål at beskytte publikum fra luftbårne objekter, når de hidsige maskiner fra tid til anden ryger en tur på taget.
Men en af de ting som du måske vil lægge mest mærke til, når du næste gang ser MotoGP i fjernsynet, er en støbt “kant” langs ydersiden af nogle af banens hurtigste sving, hvor der typisk er rigeligt med kul under kedlen, og derved stor risiko for at køre bredt.
Således kan kørerne nøjes med at miste flow, fokus og måske en placering eller to, i stedet for at at slå kolbøtter på græsset, hvis se skulle misse linjen.
Så der sker altså ikke ændringer på banens overordnede layout, men det bliver mere sikkert for både kørere og tilskuere at gennemføre en løbsweekend.
Og hvem ved… måske de udvidede muligheder for afkørsel giver kørerne en ekstra ro i sjælen, som i sidste ende kan omsættes til et lidt hårdere vrid på gasrullen?
Slutteligt fortæller Walton i interviewet, at det faktisk er et ret omfattende projekt, selvom det måske lyder som små ændringer, og giver i den forbindelse eksempler på, at der skal køres 300 tons grus ind og fjernes 25.000 kubikmeter jord før de mange tons beton, asfalt og stål kan installeres.