Tips og tricks - Sådan bygger du din egen stunt-bike
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sådan bygger du din egen stunt-bike

Tips og tricks
28/12-2018 kl. 06:00
Anslået læsetid: 6 Minutter

I kølvandet på vores artikel om Mike Jensen's nylige sejr til Stunt Masters Cup i Dubai, overvejer du måske lige som jeg at udforske sporten.

Alle de kunstfærdige tricks der kan udføres på sådan en motorcykel er mildt sagt imponerende. Men jeg er nok ikke den eneste der bruger en del tid på at pusle om det 2-hjulede vidunder i garagen, og at sætte hele Bandit projektet over styr for at efterligne Mike's akrobatik bliver sgu for dyrt. 


Går du med tanker om at give stunt kørsel et forsøg, men heller ikke mener at det er værd at sætte dagligdags-cyklen på spil, så er der kun én vej frem.

Du må på jagt efter en motorcykel til formålet, og da Bent-betjent alligevel ikke anderkender kørestilen på offentlig vej, kan du med fordel lede efter en cykel uden afgift.


Hvilken model du skal gå efter er svært at sige da folk har egne præferencer, men du kan med fordel inden du træffer beslutningen, undersøge hvilken model det er nemmest/billigst at skaffe de nødvendige dele til. 

Er du af typen der som jeg elsker selv at slippe de kreative tanker løs og få skidt under neglene, er der nærmest frit valg på alle hylder. Mange bruger faktisk en sportslig motorcykel med forhøjet styr, hvor konverterings kits er tilgængelige.

CRASH CAGE:

En af de vigtigste ting på en stunt bike er naturligvis styrtbøjler. Uden dem står du helt sikkert hurtigt i en træls situation, hvor du endnu engang skal ud og finde en motorcykel til formålet. 

Styrtbøjler kan købes på nettet til et væld af forskellige motorcykler, men du kan naturligvis også fremstille dem selv af et par længder rør fra den lokale produkthandel. 

WHEELIE BAR / SCRAPE BAR / 12 O'CLOCK BAR:


Kært barn har mange navne, så vi holder os til det første.

Wheelie bar'en har som udgangspunkt 2 funktioner når det kommer til stunt kørsel. Først og fremmest sørger den for at du ikke smadrer bagenden på din motorcykel hvis…. nej vent lige lidt.. ikke hvis, men NÅR krikken stiller sig for højt på bagben, for det kommer til at ske. 

Styrt forekommer rigtig ofte i denne sportsgren, men da det oftest foregår ved lav hastighed ses der sjældent alvorlig personskade.

Denne del bruges også ved wheelie-tricks hvor førerens venstre fod placeres heri, mens den højre dækker fodbremsen, for at fange balancen.



Wheelie-bars kan ligeledes købes til en del modeller, men ønsker du en anden udformning og/eller dimensioner, og ejer du ikke det nødvendige værktøj til fremstilling af denne, må du en tur forbi den lokale smed.


PEGS:


Lige som alt andet her i livet bliver stunt kørsel hurtigt trivielt, hvis ikke man konstant søger nye udfordringer, og det er her pegs kommer ind i billedet. 


Når du mestrer kunsten at lave en perfekt wheelie, er det tid til at avancere. Pegs kan monteres mellem wheelie-bar'en og fodhvilerne, samt i forlængelse af stikaksel på både forhjul og baghjul. Formålet med disse er at øge antallet af trædeflader på motorcyklen, så mere akrobatiske tricks som eksempelvis circle wheelies kan udføres..


Kan jeg ikke bare bruge de bagerste fodhvilere, de er der jo allerede??

Jo, selvfølgelig kan du det, men udover at fungere som fodfæste, beskytter dine pegs også cyklen mod skader ved styrt.


Fremdrift = opdrift:

Motorcykler er fra fabrikken ikke bygget til at køre på baghjul, så før du (på lukket område) vipper kværnen på hjul, kan du med fordel optimere gearingen. Når du eksperimenterer med gearingen, findes der desværre ingen sort/hvid facitliste.

Hvilken størrelse tandhjul der skal monteres er op til dig selv, og her bliver du nødt til at prøve dig frem. Som udgangspunkt monteres normalt et makant større bagtandhjul for optimal accelleration,

Når gearingen ændres skal der naturligvis også skiftes kæde, da omkredsen ikke længere er den samme.

Tommelfinger regel: -1 tand foran = +3 tænder bagpå.

VIGTIGT! Når større tandhjul monteres, bliver afstanden mellem bagsvinger og kæde længere. Det betyder at der er større risiko for at få hånd og fod i klemme mellem kæde og tandhjul ved styrt.

Derfor er det et absolut must at man samtidig monterer en “toe guard” eller “shark-fin” som vist på billedet her under. 

Dual brakes:

Når du hopper rundt på cyklen og blærer dig med alle dine stunts og din fod ikke længere dækker bagbremsen, har du brug for en sekundær bagbremse til at fange balancen. 


Beslag for ekstra bremsekaliber bagerst kan købes, og vi har faktisk set ikke mindre en tre bagerste bremsekalibre monteret.

For at aktivere kaliber nummer 2 skal du have fingrene i et ekstra bremsegreb, som monteres på venstre side af styret, lige under koblingsgrebet. Dual setup med kombineret koblings/bremsegreb kan faktisk også købes som en pakkeløsning.

På billedet ovenfor kan du se at koblingsgrebet er erstattet af en noget kortere version end standard. På den måde er du fri for at komme i karambolage med koblingen, når du ved hjælp af bagbremse nummer 2, skal fange balancen på kun ét hjul.


Nej, det er selvfølgelig ikke en komplet manual til hvordan du bygger en stuntcykel, men mere nogle fingerpeg til hvordan man kan komme i gang.

Ud over de nævnte stumper findes der et væld af personlige tilføjelser samt justeringer, som kan tilføres hen ad vejen, når du er blevet dus med maskinen.  

Op på hesten:


Når ovenstående dele er monteret er det tid til, den nok sværeste del ved stunt kørsel i dette land… At finde et sted hvor du kan gøre brug af dit dit nye legetøj uden at genere Hr. og Fru. Danmark.


Finder du stadig projektet interessant kan du med en hurtig søgning på nettet finde plug'n'play dele til netop din motorcykel, samt en masser af  gode råd og vejledning.

På bl.a. The Stunt Factory's website kan du finde inspiration og mere information omkring de enkelte stumper.


En hurtig google søgning viser masser af resultater om hvordan dygtige stuntkørere griber sagen an. Læs eksempelvis om den australske stuntkører Matt Mingay her.

Via nedenstående links finder du 2 instruktions videoer til et par tricks, og der er masser af lignende videoer på internettet. Sæt i gang!

– 5 nemme tricks

– Motorcykel drifting

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start