Søndagens WSBK løb 1 på Misano Adriatico
Søndagens første SBK løb på Misano Adriatico banen, blev en omskiftelig men alligevel spændende affære. Løbet var ved start erklæret wet-race, og allerede på opvarmningsomgangen inden selve løbet blev skudt i gang, lykkedes det den skadede Troy Corser (BMW Motorrad Motorsport) at tabe sin BMW ved indgangen til et relativt langsomt venstresving. BMW kørerens højre skulder er til denne weekends løb tapet godt ind af fysioterapeuten, og han så ikke udelt begejstret ud da han efter styrtet tog sig til skulderen.
Ben Spies (Yamaha WSB) kom godt fra start og lagde sig kortvarigt i spidsen, men faldt tilbage i feltet efterhånden som løbet skred frem. I løbet af få omgange viste den fornemt kørende 34 årige ”Shakey” Shane Byrne (Sterilgarda Ducati) de andre hvor skabet skulle stå, og oparbejdede i det fedtede føre et rigtig fornuftigt forspring.
Det stod dog allerede forholdsvis tidligt i løbet klart, at kørere og teams pga. den optørrende bane, måtte tage stilling til om baneforholdene krævede skift til cykler monteret med slicks. Som løbet skred frem, var det tydeligt at se at regnvejrsdækkene ikke var ideelle til forholdene.
Det tørre spor på banen, de tydelige skygger under cyklerne, det stigende pace og faldende omgangstider, samt måden hvorpå cyklerne begyndte køre lidt skrå med vuggende bagende ud af svingene, gjorde det klart at regnvejrsdækkene efterhånden havde udspillet deres rolle i løbet.
Allerede da der resterede 15 af løbets planlagte 24 omgange, var Shinya Nakano (Aprilia Racing) første mand til at køre i pit og skifte til en cykel monteret med slicks. Derefter gik det slag i slag for kørerne med at komme i pit og foretage tilsvarende skift, og der så man flere kørere miste værdifuld tid pga. problemer med at få liv i cyklerne.
Shane Byrne som længe blev ude på regnvejrsdæk og dermed stadig bevarede førstepladsen, måtte dog sent i løbet erkende at kørere som havde skiftet til slicks efterhånden kørte mere end 10 sekunder hurtigere omgangstider end han selv præsterede. Så også Shane Byrne måtte krybe til korset, og lige som de andre en tur i pit for at skifte cykel. Men det lykkedes dog stadig englænderen at køre en placering som løbets nr. 2 hjem.
Den efter skiftet til slicks stærkt kørende Ben Spies viste gode takter, og med albuer og ben aggressivt strittende ud til alle sider, lykkedes det den stærkt kørende amerikaner at køre sig til en placering øverst på præmiepodiet. Med Noriyuki Haga (Ducati Xerox Team) på en 5. plads et halvt minuts tid efter sejrherren, klatrede Ben Spies således i pointstillingen nogle trin videre mod toppen i årets mesterskab.
Resultater løb 1.
1 19 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 45'02.773 (135,093 km/t)
2 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 7.931
3 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 11.836
4 96 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 11.886
5 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 31.670
6 71 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 33.241
7 65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 35.772
8 66 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 41.931
9 56 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 Factory 51.507
10 14 Lagrive M. (FRA) Honda CBR1000RR 59.921
11 7 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1'04.285
12 91 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1'04.313
13 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 1'19.822
14 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'22.412
15 53 Polita A. (ITA) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'31.635
16 2 Hacking J. (USA) Kawasaki ZX 10R 1'39.830
17 23 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'42.964
18 10 Nieto F. (ESP) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'43.303
19 57 Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R
20 77 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR
21 94 Checa D. (ESP) Yamaha YZF R1
22 36 Lavilla G. (ESP) Ducati 1098R
23 25 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R