Triple sejr til Yamaha på Jerez
Fabio Quartararo fik den bedste start fra forreste række, stærkt forfulgt af Yamaha-kammeraten Valentino Rossi, som fra fjerde startposition også fik godt gang i raketten.
Allerede da kørerne ramte løbets første sving gik det galt, da Miguel Oliveira styrtede i en episode som ud over ham selv involverede Brad Binder og Bradley Smith.
Den portugisiske rytter måtte en tur i jorden og var således ude af løbet, hvor Brad Binder kunne nøjes med en botanisk udflugt, som efterfølgende sendte ham ned bagerst i feltet.
I front sloges Fabio Quartararo, Maverick Viñales og Valentino Rossi om den højeste placering, imens de fik skabt et lille hul ned til Pramac Racings Jack Miller og Francesco Bagnaia på henholdsvis fjerde- og femtepladsen.
Det stod klart at Quartararo havde sat sig et mål for øje, og i et desperat forsøg på at komme forbi sidste weekends sejrherre, kom Viñales for hurtigt ind i banens sidste sving, hvilket resulterede i så bred en linje, at Valentino Rossi så sit snit til at avancere til andenpladsen.
Bag dem forsøgte Bagnaia at nappe fjerdepladsen fra Miller, men kørte så bredt i midten af svinget, at han måtte give et ekstra tryk på styret, og var tæt på at styrte.
Bagnaia formåede dog at lave en Marc Marquez-agtig redning, hvorved det lykkedes ham at holde GP-raceren på hjulene.
Fabio Quartararos føring på løbets fjerde omgang sneg sig stille men sikkert op på 1,5 sekund, imens Maverick Viñales havde store problemer med, at finde en passage forbi den neongule doktor.
Viñales var under pres, da de to Ducati ryttere så småt begyndte at puste ham i nakken, imens han kunne beskue Quartararo forsvinde ud mod horisonten.
Old boy Valentino kunne heller ikke følge med den hurtige 20’er som lå forrest, og da løbet nåede sjette omgang, var franskmandens føring øget til rundt regnet tre sekunder.
Med ti omgange tilbage virkede Quartararo urørlig, imens Bagnaia, som igen havde fundet rytmen, passerede Miller og Viñales.
Løbet i den andalusiske hede udviklede sig til en prøvelse i udholdenhed, da temperaturen på nogle dele af banen havde listet sig op på 63 grader.
Jack Miller havde kørt sig ud af striden ved at nappe Viñales’ placering i starten af denne omgang, hvor holdkammeraten Bagnaia snart passerede Rossi for at snuppe andenpladsen.
Morbidelli havde på dette tidspunkt over flere omgange gjort fremskridt, og gik med feltets hurtigste tid på jagt efter sin første MotoGP podieplacering. Men jagten fik hurtigt ende, da han rendte ind i motorproblemer med kun ni omgange tilbage.
En trist afslutning for Morbidelli, som nu kun kunne se til mens landsmanden Bagnaia gjorde sit bedste, fra en sikker andenplads foran Valentino Rossi. Men pludselig begyndte røg at komme ud fra Moto2 verdensmesterens GP20-racer, og kun seks omgange fra at kunne lege med overdimensionerede champagneflasker, var Pecco Bagnaia altså også ude af løbet.
Uheld på uheld betød, at der endnu en gang var tre Yamahaer i front, med Rossi på andenpladsen, efterfulgt af Viñales på tredje.
Fabio “El Diablo” Quartararos føring havde sneget sig op i den ende af skalaen der i WorldSBK termer kan betegnes som Jonathan Rea territorie, og med ikke mindre end ni sekunder ned til nummer 46, skulle sejren bare køres sikkert hjem.
Bag Quartararo gik Viñales målrettet efter forankørende Rossi, men doktoren var hård på bremsen ind i Dani Pedrosa svinget, og formåede at forsvare sin placering.
Det så ud til at Viñales måtte tage sig til takke med en tredjeplads, men selvom Rossi gennem hele løbet ikke havde begået én eneste fejl, kørte han lidt for bredt i sving ni, og Mavetick “Top Gun” Viñales slog til med det samme.
Umiddelbart efter begyndte Viñales at lægge afstand til Rossi, som var under stort pres fra bagvedkørende Takaaki Nakagami, men løbet nærmede sig enden.
Fremme i spidsen handlede det kun om én mand; Quartararo kørte et ufatteligt sikkert løb, og cementerede årets anden sejr foran Viñales på andenpladsen.
Rossi kan kun være stolt over weekendens præstationer, og tredjepladsen blev den 41 årige italieners MotoGP podieplacering nummer 199 ud af 235 podieplaceringer over alle kørte klasser.