Triumph Triple Trophy præmie afsløret i Qatar
Det er formentlig kun ganske få motorcykelentusiaster, der vil være uenige i, at det må være verdens fedeste tjans at tjene til livets ophold som racerkører på to hjul.
Den herlige oplevelse med at få overrakt en pokal efter et af de globale løb må være det vildeste øjeblik, men i Moto2 klassen er der ikke kun de store titler, status, penge og berømmelse på spil, for de dygtigst kørere kæmper nemlig også internt om at vinde en helt særlig præmie.
Triumph Triple Trophy
I Moto2 klassen der har fostret mange fremragende MotoGP kørere, og hvor engelske Triumph har været eneleverandør siden 2019, stilles der nemlig også en ret speciel funklende ny motorcykel i udsigt til den kører, der gennem sæsonen har excelleret i nogle interne discipliner.
I konkurrencen The Triumph Triple Trophy anerkender man, at der er flere succeshistorier ved en GP-weekend end blot løbssejre.
Det afspejles i den interne konkurrences pointsystem, hvor der i 2022 gives 7 point til den kører der avancerer mest i placeringerne under et løb, en Pole Position kaster 6 point af sig, og køreren tildeles 5 point for den hurtigste omgang under et løb.
Køreren der har høstet flest point ved sæsonens afslutning vinder en lækker specielt udseende Triumph Street Triple 765 RS.
Altså en fed Streetfighter der er udstyret med motoren, som danner grundlag for lige præcis den motor, der anvendes i Moto2.
Triumph Triple Trophy afvikles i år for tredje gang, hvor Marco Bezzecchi og Raul Fernandez vandt hver deres specielle Triumph Street Triple i hhv. 2020 og 2021.
Læs mere om Triumph Triple Trophy her.
Og så napper vi lige en lille pause, med den nyeste Triumph Street Triple video vi har kunnet opstøve, hvor der også er en henvisning til Moto2.
2022 custom-liveried Street Triple RS prize unveiled in Qatar
Ved årets første løb på Lusail International Circuit var det Celestino Vietti, som tog den indledende føring i konkurrencen med både Pole Position og hurtigste omgang.
Og det var ligeledes i Qatar, at Dorna Sports Managing Director Carlos Ezpeleta og Triumph Motorcycles Chief Product Officer Steve Sargent præsenterede årets præmie.
Steve Sargent, Triumph’s Chief Product Officer udtalte frit oversat i forbindelse med præsentationen:- “Konkurrencen i Moto2 World Championship er utrolig tæt, og i 2021 så vi 16 rekorder for hurtigste omgangstider falde.
Noget tilsvarende ser ud til at kunne ske i 2022 sæsonen, da modifikationer af motoren har medført forbedret performance, som vi så demonstreret, da rekorder for omgangstider allerede stod for fald under sæsonens forudgående testkørsler.
For at understrege den tætte og intense kamp i Moto2, har vi ændret point systemet i Triumph Triple Trophy i 2022, for at belønne den kører som viser de bedste forbedringer fra kvalifikationen til løbet.
Det vil fremhæve nogle af de kørere, som ikke starter helt i front, og vil virkelig fremhæve hvor konkurrencedygtige feltets kørere er.
Jeg er spændt på at se hvilke kørere, som yder deres ypperste på racerbanerne, og vinderen af The Triumph Triple Trophy vil have gjort sig fortjent til sin specielle one-off Triumph Street Triple RS.”
Dorna Sports Manager Carlos Ezpeleta var også på banen med en kommentar, hvor ha frit oversat fortalte:- “Det glæder os at hylde den tætte konkurrence i Moto2 sammen med Triumph.
Triumph Triple Trophy er et rigtig fint tiltag til at belønne kørere, som har leveret en imponerende indsats, og en Triumph Street Triple RS er en lige så imponerende præmie.
Vi kan ikke glæde os mere over, hvordan Moto2 klassen har udviklet sig gennem de sidste sæsoner med Triumphs deltagelse.
Samarbejdet med Triumph har medført fantastisk racing i Moto2, og jeg forestiller mig, at kørere som efterfølgende avancerer til MotoGP er bedre forberedt end nogensinde før
Vi ser frem til mange flere sæsoner med racing af højest karat sammen med Triumph.
Personlig note.
For de uindviede kan vi fortælle, at de trecylindrede Moto2 racere lyder afsindigt godt når de fyres af under Moto2 løb.
Det er så fedt at se ræs på tv, hvor der oftest er bedre overblik end ved fysisk tilstedeværelse, men lyden kan altså ikke gengives på tv.
Det kan de mest tætte kampe faktisk heller ikke rigtigt, og der er altså ikke noget som at se roadracing i virkelighedens verden.
Cool nok at Moto2 kørerne også i år kæmper om lille ekstra intern præmie.
Og nu ved vi hvordan årets gevinst ser ud.
Årets næste afdeling af Moto2 køres 18.-20. Marts på Pertamina Mandalika Circuit i Indonesien, hvor den spritny bane har fået helt ny asfalt.