Troy Corser og Leon Haslam i vindtunnel
Team BMW Motorrad Motorsport ar allerede i fuld sving med forberedelserne til 2011 FIM Superbike World Championship.
BMW gruppens aerodynamiske afdeling i München, havde tidligere på ugen besøg af superbike kørerne Troy Corser og Leon Haslam.
I vindtunnellen simuleredes hastigheder på op til 240 km/t, hvor optimering af personlig kørestilling for de individuelle kørere var i fokus, og en række forskellige kørestillinger blev testet for at finde den optimale aerodynamik.
De indsamlede data bliver efterfølgende analyseret i detaljer, og resultaterne anvendt til at præparere raceren før vinter testen på Jerez.
Technical Director for BMW Motorrad Motorsport Rainer Bäumel, fortæller at optimering af aerodynamikken er af allerhøjeste vigtighed.
Positionen af hoved, overkrop, albuer, knæ og fødder har stor indflydelse på vindmodstanden, og dermed også på omgangstiderne.
Det er ikke muligt at definere en optimal førerposition som passer alle, fordi den afhænger af en række variabler begyndende med førerens højde og statur. Det intensive arbejde i vindtunellen, gjorde det muligt at fastslå Troy og Leon’s individuelle optimale kørestillinger.
Teamet arbejdede samtidig på at perfektionere kåbeglasset på 2011 racerversionen af BMW S 1000RR, og det strenge tekniske reglement fordrede test af flere forskelligt udformede og monterede kåbeglas.
Det skal nok blive spændende at se en optimeret BMWS1000RR dyste mod den nye skarpe ZX10R Kawasaki i 2011.