Johann Zarco siger farvel til KTM (KymiRing update)
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Zarco erstattes af Kallio sæsonen ud

Finske Mika Kallio skal erstatte Johann Zarco resten af sæsonen. Et godt alternativ for KTM da Mika er bekendt med maskinen, og har hjemme i landet hvor løbskalenderens nyeste tilføjelse er anlagt. MEN HOV! - hvad sker der med KymiRing i Finland?
17/09-2019 kl. 20:20
Anslået læsetid: 4 Minutter

Johann Zarco og KTM træf tidligere på året en fælles beslutning om at de ved årets ende skulle gå hver til sit, men noget har fremskyndet skilsmissen og Johann Zarco bliver fritaget for sine MotoGP-opgaver, men han vil stadig fremgå af kontrakten indtil sæsonen slutter.

Finske Mika Kallio – som på netop en KTM havde sin MotoGP-debut i Valencia i 2016, og siden hen i stor stil har bidraget til udviklingen hos KTM – skal agere suppleant for franskmanden resten af sæsonen. Mika Kallio har allerede deltaget i 7 wild card løb i perioden 2016 – 2018, og med 2 top-10 kvalifikationer i MotoGP samt 16 Gran Prix sejre gennem sin karriere – ved siden af hele 49 podieplaceringer i mindre klasser – ved han udmærket hvordan sådan en racer skal håndteres.

Mika Kallio er ready to race!

Mika Kallio har fortalt at han er ivrig efter at kunne levere et nyt ”drive” og mere ”momentum” til KTM’s indsats i den hårde klasse gennem resten af sæsonen, og mon ikke at han – hvis der bliver leveret – kan se frem til en snak med de høje herrer om en plads hos KTM næste år.

Det ville måske være et smart træk af KTM da finnen tilsyneladende føler sig hjemme på den meget karismatiske maskine, og selvfølgelig også da KymiRing i Finland er kommet på næste års løbskalender.

Pit Beirer, KTM Motorsport Director: “We have to make decisions to ensure that we use our resources in the best possible way and we are currently in a positive direction with our MotoGP structure. We firmly believe that Mika can help us in this stage thanks to his knowledge and background. It is paramount that we verify our testing results in real race conditions to start our 2020 season in the best position.

Mika has proved his ability on the RC16 and we are happy that he joins the line-up as a racer again. There is no doubt that we will focus on a new configuration with the #82 bike while fighting for points in the last races of the championship. At the same time we want to express gratitude to Johann for his effort since he joined our ambitious project in November last year. We now have to think of the future and are making this step accordingly. KTM will continue supporting him until the expiry of our contract at the end of the 2019 and we truly wish him all the best for his future.”

 

Og lad os lige vende KymiRing for en kort bemærkning – for vi har tidligere skrevet lidt om racerbane-projektet i Findland. Da vi hørte om den nye bane i vores næsten-naboland blev vi – som de motorglade tosser vi er – helt naturligt begejstrede, men fik kort efter under en pressetur i udlandet fortalt af en finsk journalist-kollega, at vi lige skulle få blodtrykket ned igen. Han havde nemlig set byggepladsen med egne øjne, og han troede ikke på at banen kunne blive færdig i tide til 2020-sæsonen.

Men efter nogen tid trillede den nye løbskalender ind i indbakken, og til stor overraskelse stod KymiRing minsandten som nummer 11 i rækken.

Endnu engang fløj armene op i luften, men kun for at vores kære journalist-kollega-finne kunne hive dem ned igen. Det viser sig nemlig at de testkørere der besøgte banen for kort tid siden for at teste den, ikke var helt tilfredse med at det regnede ind i pitgaragerne så alt deres grej blev vådt. Men skidt pyt – byggeriet er jo ikke færdigt, og det kan da ikke være så svært at tætne sådan en garage.

Desværre var det ikke kun de våde garager der trak ned på point-tavlen men også selve banen, for historien går på at der er så mange tætte sving på banen, at en MotoGP-cykel næsten kan nøjes med at slide på en enkelt remskive banen rundt.

Og sidst men ikke mindst, så lyder det fra vores kilde at der ikke er blevet flyttet så meget som en skovl, siden de hårde gutter var på test-besøg i slutningen af august. 

Mon man har fundet bunden af projektets pengekasse? – vi venter endnu engang i spænding.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start