170 hk til 153 kg !!
Indrøm det bare.
Du var nøjagtig lige så begejstret som os, da vi for præcis et år siden skrev om den nye Norton Superlight, og vi sammen kunne savle over billederne af den vægtoptimerede kulfiberklædte skønhed fra den traditionsrige engelske producent.
I artiklen Norton overrasker med ny Superlight, beskrev vi at letvægterens motor grundlæggende er den samme som i Norton's Atlas modeller, og fabulerede lidt over, at Norton med Superlight modellen for alvor pressede citronen.
Dengang kunne du også læse, at motoren smider 105hk når den er monteret i Superlight, og at teknologien er på plads med tre køremodes, seks aksers IMU, quick shift, auto-blip og launch control samt wheelie control.
Benzintanken rummer 18 liter og er skjult under sædet, modellen har enkeltarms bagsvinger, der er fuldt justerbar Öhlins NIX30 affjedring for og TTXGP dæmper bag. De lækre detaljer fortsætter med Brembo bremsemaster, Brembo M50 bremsecalipere der napper om 330mm Brembo bremseskiver, og sidst men ikke mindst, var vægten opgivet til beskedne158kg.
Jo, jo… vi mente dengang at citronen var presset maksimalt, men nu har den lækre cocktail fået yderligere et twist. Norton har nemlig for ganske nylig præsenteret Norton Superlight med tilføjelsen SS.
Opgraderet Norton Superlight
Udgangspunktet er den Norton Superlight vi så for nøjagtig et år siden, men i SS udgaven er det polerede aluminiumsstel udskiftet med en ramme i kulfiber.
En cool detalje ganske vist, men muligvis ikke en opdatering der får alle til at falde bagover i begejstring.
Men i praksis vil fremtidige ejere måske ryge bagover, hvis Superlight SS fyres af uden omtanke.
Norton Superlight SS vejer 153 kg – altså 5 kg mindre end standardversionen – og den forstærkede motor får kunstigt åndedræt med trykladning. Angiveligt via en Rotrex kompressor.
Vi har desværre endnu ingen billedserie. Men i videoen herunder i Norton's facebook opslag, får vi mod slutningen et kort glimt af den lille ny.
Vild effekt
Forsigtige kilder hvisker om en effekt på +150 hestekræfter, og de mere optimistiske nævner en effekt i nærheden af 170hk.
Erhm… en tocylindret 650'er der vejer 153kg med 170 hypper??
Begrænset oplag
Norton oplyser at man har planer om at producere Superlight SS i et begrænset oplag på 50 eksemplarer. Men hvis vi skal dryppe lidt malurt i bægeret, så venter forhandlere og kunder altså stadig på den Norton Superlight vi så for et år siden… så få nu fingeren ud Norton.
Hvis alle holder vejret i spænding, imens de venter på de nye modeller, er der snart ingen kunder tilbage.
Økonomisk indsprøjtning
Norton oplyser dog at produktionen af Norton Superlight ER i gang, så der er lys for enden af tunnellen.
Det forstærkes af at Norton for nylig iværksatte en crowdfunding kampagne, hvor virksomheden satsede på at rejse en mio. pund for at ekspandere og sætte skub i produktionen.
Men crowdfunding kampagnen blev hurtigt sat på hold, da en enkelt investor meldte sig med det fulde beløb.
Vi glæder os til at se de første Norton Superlight trille ud fra fabrikken, og det gør faktisk ikke noget, hvis SS versionen overhaler standardudgaven på vej ud af porten.