1700cc Big-bore kit til T-birden
Triumph’s nye 1597cc Thunderbird, repræsenterer Triumph’s intræden på scenen blandt de lidt større cruisere. Her har fabrikken genoplivet det historiske navn tilknyttet firmaets 1952 6T performance model. T-birden er udviklet til at udfylde det 1438cc store spring fra modellerne 856cc America og Speedmaster, til den trebenede Rocket III model på 2294cc.
Triumph Motorcycles project manager Simon Warburton, udtaler at man med T-bird’en håber på at skære sin del af kagen af det lukrative crusier marked, hvor cykler på 1401-1700cc udgør over 50% af det samlede salg. Thunderbirden skiller sig ud fra mængden ved at være bestykket med et stort utraditionelt Parallel Twin kraftværk.
“Det er en parallel twin, fordi det er hvad vi er kendt for” siger Warburton. Den valgte motorkonfiguration, er en videreførelse af en bevidst beslutning truffet tidligere i dette årti. Hinckley gutterne har for længst erkendt at mærkets identitet er baseret på parallel twins og trecylindrede rækkemotorer. Med denne erkendelse, var det eneste tilbagestående spørgsmål motorens størrelse.
T-bird’en blev derfor udstyret med en 1597cc parallel twin, hvor de to næsten 800cc store cylindre huser hver sit 103,8 mm stempel, som tilbagelægger en vandring på 94,3mm. De anselige stempler driver en 270 graders krumtap og dobbelte balanceaksler, imens de kædetrukne dobbelte overliggende knastaksler holder styr på de fire ventiler pr. topstykke. Effekten fra T-16 motoren som kan drejes til 6500 rpm, bliver gennem 6 trins gearkassen via rem leveret til det 200 mm brede bagdæk, som er udviklet i nært samarbejde med Metzeler.
Et tip til eventuelt kommende T-bird ejere, er at der allerede nu er udviklet mere end 100 tilbehørsdele til cyklen, hvilket er langt flere end til nogen anden model fra fabrikken. Så her er der rig mulighed for at man kan sætte sit eget præg på cyklen. Her findes forchromet ”bling-bling”, vindskærme, tasker og bodywork. så der er rig mulighed for at skabe sin egen personlige ”muskel-cruiser” eller rejsecykel.
Er man ikke tilfreds med de 85 hk T-bird’en smider, er der sågar mulighed for at købe sig et 1700cc Big-bore kit, som skulle gøre maskinen god for 100 hk. T-bird’en skulle herefter være noget friskere, specielt når man lader den trække ud i de højere gear.