2009 ifølge messerne
Efterårets vigende motorcykelsalg i Europa, bliver hjulpet af et begrænset 2009 nyhedsprogram. Sjældent har vi se så få nyheder som ved dette års messer. Der er ingen tvivl om at de europæiske importører tager imod nyhedsbegrænsningen med kyshånd, for dette forbedrer mulighederne for salg af indebrændte 2008 modeller.
Årets messer viser gode tider for os danskere. Traditionelt sælges flest fornuftsmaskiner hos vores forhandlere, og netop fornuftsmaskinerne er stærkt repræsenteret i producenternes 2009 programmer.
Næsten alle producenterne har nu fornuftige maskiner mellem 500 og 750 kubik på programmet, og alle kan de købes med ABS. Som fremtiden tegner, vil det sandsynligvis være umuligt at købe motorcykler uden det sikkerhedsfremmende system i nærmeste fremtid.
Det store punkt på producenternes dagsorden er netop sikkerhed. Som motorcykelforhandler og bruger, er man ikke i tvivl om at motorcyklisterne gennem de seneste år har været udsat for mange uheld. Dette gør at producenterne godt kan se den dystre fremtid skrevet på væggen. Gør de ikke noget for at sænke uheldstallet er der risiko for politiske indgreb mod motorcyklismen, og dette vil jo betyde manglende indtjening.
Se bare den nye Yamaha XJ6 og Diversion. Den nye ER6 N og F samt den nye Suzuki Gladius. Alle kan de købes med ABS og alle er de fornuftsmaskiner der ikke rutter med benzinen. Maskiner vi elsker, da de ikke koster meget at bruge og sandsynligvis er maskiner uden store værditab når de skal sælges igen.
Honda må siges at være førende når der tales sikkerhed. Airbag på deres store Goldwing er en gammel nyhed, men de udvider nu også ABS til deres regulære sportsraketter. Seneste tiltag fra verdens største motorcykel-producent, er et system der skal informere motorcyklisten om biler når de kommer for tæt. Dette system er dog stadig i udviklingsfasen men det er på trapperne. Selv en gigant brutalis som Suzukis potente B-King er udstyret med ABS fra 2009, hvilket fortæller os at sikkerheden heldigvis når alle typer maskiner, uanset om modellen henvender sig til de meget bredskuldrede. Dem med brede skuldre kan jo også slå sig.
Det er ikke fornuft det hele til 2009. Italienerne tryller som altid med tohjulet erotik. I støvlelandet er det vigtigere at se godt ud, end at være fornuftig. Den slags er der også købere til, men de fylder ikke så meget i landskabet som fornuften her på vores breddegrader. Se bare den nye Ducati 1098 Streetfighter som uden tvivl bliver et ondt baghjulskørende bæst. Helt ufornuftig, men pokkers sjov.
Det er faktisk ikke så meget motorcykel-fabrikanterne der kommer med nyhederne til 2009. Dem er udvikler sikkerhedstøj kommer med guldet. Allerede nu kan dragter og styrthjelme købes med indbygget airbag, og de nye rygbeskyttere er så sikre at en brækket ryg næsten bliver en umulighed.
Vi spår at netop tøjet kommer til at gennemgå stor udvikling gennem de næste år. Dianese tester for tiden en læderdragt med usynlig indbygget airbag, og komplette over-kropsbeskyttelser er i voldsom fremmarch. Vi motorcyklister er åbenbart blevet voksne, og gider ikke slå os mere.
Vi vil også til at have det godt når vi kører motorcykel. BMW har længe udstyret deres maskiner med varme i både sæde og håndtag, så vi sidder lunt og godt, selv ved danske temperaturer. Den slags udstyr var tidligere forbeholdt touringmaskinerne, men nu kommer det også på de sportslige. Selv en vildert som den nye Buell 1125CR kan fås med varme til fingrene.
Danmark har været foregangsland for andre europæiske nationer. Ideen med kørekurser til nye motorcykelkøbere er noget man forsøger at indføre flere andre steder nu ifølge flere sydeuropæiske forhandlere og importører. Det er ikke kun i Skandinavien vi har set stigende uheldstal. Specielt i Italien er udeldstallene nærmest eksploderet. Vi danskere producerer ikke motorcykler, men kan alligevel godt være foregangsmænd.