2019 Aprilia Tuono med aktiv affjedring
Husker du beskrivelsen fra 2017 af Aprilia Tuono V4RR her på siden under overskriften Thor's Italienske Hammer?
Super-Naked-Streetfighteren med 175 hestekræfter, hvor kræfterne blev overført til asfalten via et orgie af multi-justérbare elektroniske funktioner, og hvor man i instrumenteringen aflæste “nyttige” informationer som nedlægningsvinkel, gasgivning og bremsedosering.
En motorcykel der krævede længerevarende intenst studie af brugermanualen, for maksimalt udbytte af samtlige elektroniske hjælpemidler.
Nu bliver der mere læsestof
Ved testkørslen i 2017 var vi en smule overvældet af overfloden af elektroniske hjælpemidler, men fremover får føreren mere elektronik at forholde sig til.
Har du selv et eksemplar af den vanvittige hooligan streetfighter parkeret i garagen, og er lidt trist over at du HAR fået tygget dig gennem den omfangsrige manual (og savner frisk litteratur på natbordet) så er der godt nyt til dig.
Aprilia tilbyder nemlig i 2019 en opdateret Aprilia Tuono V4 1100 Factory, hvor listen over elektroniske assistenter udvides, så brugermanualen også nødvendigvis må få nogle tilføjelser.
Öhlins Smart EC 2.0 semi-aktiv affjedring
I 2019 bliver listen over de funktioner man skal kende nemlig lidt længere, når den mest eksklusivt specificerede Aprilia Tuono V4 1100 Factory tilføjes yderligere en dimension, med Öhlin's Smart EC 2.0 elektronisk semi-aktiv affjedring.
Affjedringen har som udgangspunkt to modes, der aktiveres via en simpel kontakt ved styret.
Semi-Aktiv hvor motorcyklens elektronik ganske enkelt konstant overvåger og evaluerer feedback fra affjedringen for og bag. Her tages elementer som førerens input til gashåndtag og bremse, nedlægningsvinkel og andre faktorer i betragtning, inden mikro justeringerne lynhurtigt og umærkeligt foretages.
I Manuel-Mode deaktiveres den Semi-Aktive funktion, så føreren kan navigere mellem de tre forud indstillede Track, Sport og Road settings, der er defineret ud fra de forhold ingeniørerne forventer ved hhv. bane, sportslig og gadekørsel.
Bemærk ledningerne i toppen af forgafflen
Object Based tuning Interface
Derudover er Tuono V4 1100 Factory anno 2019 udstyret med OBTi – Object Based Tuning Interface – hvor justeringer overvåges via instrumenteringens 4.3″ farve TFT display. Her kan dem der befinder sig et på et teknisk niveau over Öhlins teknikere og Aprilia's testkørere foretage personlige justeringer af de manuelle settings.
Resten af aprilia Tuono Factory's mylder af elektronik lever naturligs videre i den opdaterede model. Så du har stadig arsenalet af APRC elektronik som eksempelvis qiuck-shifter op/ned, 8 trins traction control, anti wheelie og pit lane limiter at underholde dig med.
Italien lægger i denne uge asfalt til pressen testkørsler af 2019 Aprilia Tuono Factory, og mon ikke modellen vil tiltrække nysgerrige blikke i de danske showrooms?
Du får en blank tokrone tilbage, hvis du beslutter dig for at lange dkr. 240.000,- over disken.