2021 Ducati Monster
Onsdag i sidste uge blev vi introduceret for Ducati 1260 Lamborghini, som optrådte i det næstsidste afsnit i web-serien Ducati World Première 2021.
Det er igen blevet onsdag, og præcis klokken 19.00 blev det tid til det femte og sidste afsnit i føljetonen.
Dagens video handler om Ducati Monster, der siden introduktionen af den første Ducati Monster i 1993 er produceret i næsten 350.000 eksemplarer, og derfor er den italienske producents mest solgt model gennem tiden.
Alt hvad du behøver for at have det sjovt
Det fortæller Ducatis CEO Claudio Domenicali blandt andet om i starten af dagens video, inden Ducati Product Marketing Director Giulio Malagoli tager over og fortæller lidt om hvilken betydning en kop kaffe har for italienerne, og hvilken indflydelse det har på udviklingen af en ny motorcykel.
Det er optakten til præsentationen af 2021 Ducati Monster : “En let, kompakt og essentiel motorcykel. Alt hvad du behøver for at have det sjovt hver dag.”
Se det femte afsnit af Ducati World Première 2021 i videoen nedenunder.
2021 genfortolkningen af Ducati Monster er, som du kunne se i videoen, en model der er udviklet helt fra bunden.
Og det er Ducati tydeligvis sluppet godt fra, for uanset hvad man mener om udseendet, så levner videoen vist næppe nogen tvivl om modellens køreegenskaber.
Ducati Monster’s oprindelige DNA skinner tydeligt igennem i det minimalistiske visuelle udtryk, der omfavner Ducati’s EURO 5 godkendte Testastretta 11° 937 cc L-twin motor, som leverer 111 hk v. 9.250 omdr. og 93 Nm v. 6.500 omdr.
Quick shift op/ned er standard.
Tekniske specifikationer finder du nederst i artiklen.
Fancy elektronik
På den nye Ducati Monster ser vi naturligvis også helt i tidens ånd fuld LED lygteføring med karakteristisk DRL, og hvor blinklysene er såkaldte “løbelys”, der selv slukker når svinget er fuldført.
Den tidssvarende 4,3″ farve TFT-skærm i den Ducati Panigale inspirerede instrumentering kan naturligvis interagere med mobiltelefonen (som kan oplades via USB strømudtag) og uagtet Ducati beskriver modellen som essentiel, er 2021 Ducati Monster udstyret med et væld af tidssvarende åbenbart essentielle elektroniske features som justérbar Cornering ABS, Traction Control, Wheelie Control samt Power Modes, og sågar også Launch Control.
De tre køremodes går under betegnelserne Sport, Urban og Touring.
Seriøs slankekur
Ducati Monster anno 2021 har være på en seriøs diæt, og tørvægten opgives til beskedne 166 kg.
Det er blandt andet opnået ved at udstyre modellen med et Ducati Panigale inspireret aluminiums stel, som er 4.6 kg lettere end det traditionelle trellis stel.
Derudover er motoren lettet for 2,5 kg, vi ser vi et glasfiberforstærket polymer bagstel som reducerer vægten med 1,9 kg, hjulene har løbet 1,7 kg af sig, og der er barberet 1,6 kg af bagsvingeren.
Som du kan se i de tekniske specifikationer nederst på siden, er den køreklare vægt opgivet til 188 kg.
Vælg mellem tre farver
Næ, næ… de tre farver betyder ikke 2021 Ducati Monster kan leveres i en tricolore udgave.
Men så kan du til gengæld vælge mellem farverne Ducati Red med sorte hjul, Dark Stealth ligeledes med sorte hjul og Aviator Grey med røde hjul, og så kan der tilkøbes forskellige sæt klistermærker til personlig dekoration af den nyerhvervede Monster.
Derudover findes der et rigt udvalg af eftermarkedsudstyr i tilbehørskataloget, som eksempelvis de godkendte Termignoni potter.
Hvornår og hvor meget?
Vi har endnu ikke kendskab til prisen på det danske marked, men Ducati fortæller i dagens pressemeddelelse, at modellerne rulles ud til de autoriserede forhandlere i April måned 2021.
En rigtig interessant nyhed fra Ducati, og vi ser frem til at teste den nye Monster straks det bliver muligt.
Vi må nok hellere få booket noget banetid når den tid kommer.
Tak til Ducati for underholdningen og præsentation af en række spændende 2021 nyheder over de sidste 5 uger.
Du kan se eller gense de fire først episoder af Ducati World Première 2021 the web series via disse links.
Episode 1 – Den nye Ducati Multistrada V4
Episode 2 – 2021 Ducati XDiavel og Scrambler
Episode 3 – Ducati Panigale V4 SP og Supersport 950
Episode 4 – Ducati Diavel 1260 Lamborghini
Tekniske specifikationer
Monster | Monster+ | |
ENGINE | ||
TYPE | Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled | Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled |
DISPLACEMENT | 937 cc (57 cu in) | 937 cc (57 cu in) |
BORE X STROKE | 94 mm x 67.5 mm | 94 mm x 67.5 mm |
COMPRESSION RATIO | 13.3:1 | 13.3:1 |
POWER | 111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm | 111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm |
TORQUE | 9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm | 9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm |
FUEL INJECTION | Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system | Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system |
EXHAUST | Pre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes | Pre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes |
TRANSMISSION | ||
GEARBOX | 6 speed | 6 speed |
PRIMARY DRIVE | Straight cut gears, ratio 1.85:1 | Straight cut gears, ratio 1.85:1 |
RATIO | 1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24 | 1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24 |
FINAL DRIVE | Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43 | Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43 |
CLUTCH | Slipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control | Slipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control |
CHASSIS | ||
FRAME | Aluminum alloy Front Frame | Aluminum alloy Front Frame |
FRONT SUSPENSION | Ø 43 mm usd fork | Ø 43 mm usd fork |
FRONT WHEEL | Light alloy cast, 3.5″ x 17″ | Light alloy cast, 3.5″ x 17″ |
FRONT TYRE | Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17 | Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17 |
REAR SUSPENSION | Progressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm | Progressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm |
REAR WHEEL | Light alloy cast, 5.5″ x 17″ | Light alloy cast, 5.5″ x 17″ |
REAR TYRE | Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17 | Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17 |
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR) | 130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in) | 130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in) |
FRONT BRAKE | 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS | 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS |
REAR BRAKE | Ø 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS | Ø 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS |
INSTRUMENTATION | 4.3″ TFT colour display | 4.3″ TFT colour display |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | ||
DRY WEIGHT | 166 kg (366 lb) | 166 kg (366 lb) |
KERB WEIGHT* | 188 kg (414 lb) | 188 kg (414 lb) |
SEAT HEIGHT | 820 mm (32.3 in) 800 mm (31.5 in) (accessory low seat) 775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit) | 820 mm (32.3 in) 800 mm (31.5 in) (accessory low seat) 775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit) |
WHEELBASE | 1,474 mm (58.0 in) | 1,474 mm (58.0 in) |
RAKE | 24° | 24° |
TRAIL | 93 mm (3.7 in) | 93 mm (3.7 in) |
FUEL TANK CAPACITY | 14 l (3.7 US gal) | 14 l (3.7 US gal) |
NUMBER OF SEATS | 2 | 2 |
EQUIPMENT | ||
SAFETY EQUIPMENT | Riding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light | Riding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light |
STANDARD EQUIPMENT | Ducati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket | Ducati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket, Flyscreen, Passenger seat cover |
READY FOR | Ducati Multimedia System, Heated grips | Ducati Multimedia System, Heated grips |
WARRANTY AND MAINTENANCE | ||
WARRANTY | 24 months, unlimited mileage | 24 months, unlimited mileage |
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS | 15,000 km (9,000 miles) / 12 months | 15,000 km (9,000 miles) / 12 months |
DESMOSERVICE | 30,000 km (18,000 miles) | 30,000 km (18,000 miles) |
EMISSIONS AND CONSUMPTION (Only for countries where Euro 5 standard applies) | ||
STANDARD | Euro 5 | Euro 5 |
CO2 EMISSIONS | n/a | n/a |
CONSUMPTION | n/a | n/a |