2021 Honda CB1000R officielt præsenteret
I dag har Honda præsenteret 2021 udgaven af Honda CB 1000 R, hvor flagskibsmodellen i Honda’s Neo Sports Café familie via evolutionen nu fremstår mere kompakt, slankere og mere en mere aggressiv fremtoning.
Instrumenteringens TFT-skærm i farver kan via Honda Smartphone Voice Control System kobles op med førerens mobiltelefon, og der er nu en USB port til opladning under sædet.
Udover standardudgaven af CB1000R ser vi nu også en Black Edition i modelprogrammet, hvor den nærmest totalt mørklagte udgave er udstyret med en lille vindskærm foran instrumenteringen, dæksel over passagersædet samt Quickshifter.
Således lyder introduktionen til 2021 udgaven af Honda CB1000R, som producenten for et par uger siden annoncerede præsentationen af netop i dag.
Ingen undslipper mørket
I dagens præsentationsvideoer fokuserer Honda på Black Editon udgaven, hvor stemmen i baggrunden filosoferer lidt over, at mørket undslipper dig hvis du opsøger det, men opsøger dig hvis du forsøger at undslippe det, inden vi mod slutningen præsenteres for Honda CB1000R Black Edition’s hemmelige formel:
Designet i skyggerne + skabt til spænding = Ingeniørkunst med sjæl.
De officielle præsentationsvideoer for 2021 Honda CB1000R har i tråd med tidens trend et stemningsfuldt dystert tema.
I den indledende video fik vi heldigvis lov til at se motorcyklen i dagslys, så det var muligt at få det første indtryk af modellen i aktion.
Men lykkeligvis har Honda – for dem der vil vide lidt mere – i denne ombæring frigivet hele 2 videoer i forbindelse med lanceringen.
I den anden video i rækken velsignes vi med lidt walkaround, bedre nærbilleder samt introduktion til modellens nye features.
Som du så i videoen fremhæver Honda den nye 5″ TFT farveskærm med Honda Smartphone Voice Control system der forbindes via Bluetooth – og som kan betjenes fra styret med venstre hånd -, hvor der også kan vælges mellem fire forskellige skærm layouts.
Derudover fremhæves den opdaterede quickshifter, de fire køre-modes Standard, Sport, Rain og User, selvslukkende blinklys samt havariblink der aktiveres af hård opbremsning, og sidst men ikke mindst Black Edition varianten som highlights på 2021 udgaven af Honda CB1000R.
Nyt i 2021
Men derudover beskriver Honda i dagens pressemeddelelse også muligheden for justering af forskellige parametre i køremodes, modellens mere aggressive styling med den nye mere skrånende forlygte, eksponeret komplet revideret aluminiums bagstel, kapperne på kølerens sider, de nye luftfilterdæksler samt modellens nye hjul.
Stel og motor er i princippet uændret, men motorstyringen er til 2021 revideret for optimeret levering af kræfterne, og er nu EURO5 kompatibel.
Genkendeligt
Stel og motor på 2021 Honda CB1000R skulle altså i følge producentens beskrivelse være genkendelig for dem der tidligere har kørt Honda CB1000R, og det opdaterede visuelle udtryk for flagskibet i Neo Sports Café familien repræsenterer efter Honda’s beskrivelse modellens evolution.
Opdateringer samt ændringer i udseende rører imidlertid ikke ved det faktum, at Honda CB1000R stadig er udstyret med den 145 hk stærke firecylindrede rækkemotor, den velfungerende Showa SFF-BP forgaffel, en køreklar vægt på 212 kg og den lange række andre kvaliteter der blev kvitteret for med titlen som årets MC i Danmark 2018.
2021 Modeller
Honda CB1000R kan i 2021 leveres i farverne Candy Chromosphere Red, Mat Ballistic Black Metallic, Matt Beta Silver Metallic og naturligvis i Black Edition versionen med de ekstra features nævnt i artiklen.
Hvornår og hvor meget?
Dans pris og leveringstidspunkt til danske forhandlere kender vi desværre ikke i skrivende stund, men bliver tilføjet artiklen i samme sekund det er muligt.
Men så kan vi heldigvis indtil videre fornøje os med udvalget af billeder, videoer samt de fulde specifikationer for 2021 Honda CB1000R.
Tekniske specifikationer
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder |
Valves per cylinder | 4 |
Engine Displacement (cm³) | 998cc |
Bore and Stroke (mm) | 75mm x 56.5mm |
Compression Ratio | 11.6:1 |
Max. Power Output | 107kW @ 10,500rpm |
Max. Torque | 104Nm @ 8,250rpm |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 16.2 litres |
Fuel Consumption | 17.1km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V/8.6AH |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate clutch |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel mono backbone |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) | 2120mm x 789mm x 1090mm |
Wheelbase | 1455mm |
Caster Angle | 25° |
Trail | 100mm |
Seat Height | 830mm |
Ground Clearance | 135mm |
Kerb Weight | 212kg |
SUSPENSION | |
Type Front | Showa SFF-BP USD fork |
Type Rear | Showa monoshock (axle travel 131mm) |
WHEELS | |
Rim Size Front | Cast aluminium |
Rim Size Rear | Cast aluminium |
Tyres Front | 120/70 ZR17 |
Tyres Rear | 190/55 ZR17 |
BRAKES | |
ABS System Type | 2 channel |
Front | 310mm double disc |
Rear | 256mm single disc |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | 5” TFT screen |
Headlight | LED |
Taillight | LED |