Snigpremiere: 2021 MV Agusta Brutale & Dragster
Det er højsæson for afsløring af spændende nye 2021 modeller fra flere motorcykelproducenter, men det er meget forskelligt, hvordan nyhederne lanceres.
Det italienske mærke MV Agusta har sin helt egen fremgangsmåde, hvor man i mandags informerede om, at 2021 udgaverne af MV Agusta Brutale og MV Agusta Dragster ville få premiere i dag.
Det fremgik også tidligere af MV Agusta’s hjemmeside, hvor teksten nu fortæller, at der er Video-premiere for begge modeller i dag.
Snigpremiere på video lige nu?
Vi skal naturligvis se hvilke videoer MV Agusta har at byde på senere i dag, men både 2021 Brutale og Dragster optræder allerede nu på MV Agusta’s hjemmeside, hvor 2021 nyhederne betegnes som opdateringer.
Hmm… tør vi driste os til en snigpremiere med video?
For MV Agusta’s IT-afdeling har åbenbart fjumret lidt i arbejdet, så måske kan du se video med nyhederne længere nede i artiklen?
Fælles for begge modeller
De to modeller deler motor og stel, hvor stellet til 2021 er opdateret med forstærkninger.
Den EURO5 opdaterede trecylindrede 798cc motor med baglæns roterende krumtap er til 2021 revideret med blandt andet internt friktionsnedsættende tiltag med DLC, der er kommet en ny kobling til, gearkassen er opdateret for blødere gearskift, og vi ser også et nyt udstødningssystem.
Motoren yder som før i begge modeller 140 hk v. 12.300 omdr. og leverer sit maksimale drejningsmoment på 87 Nm v. 10.250 omdr.
Affjedringen har også fået en overhaling til 2021. Den DLC coatede 43mm USD fuldt justerbare forgaffel er leveret af Marzocchi, og den ligeledes fuldt justerbare progressive bagdæmper er fra anerkendte Sachs.
Forrest napper 4-stemplede radialt monterede bremsekalibre fra italienske Brembo om flydende ophængte 320mm bremseskiver, og den bagerste 2-stemplede bremsekaliber som også er fra Brembo napper om en 220mm bremseskive.
Elektronik
I den elektroniske afdeling ser vi en ny 6-akset IMU udviklet eksklusivt til MV Agusta, hvor blandt andet Traction Control skulle være mere præcis end før, Wheelie Control er optimeret for bedre kontrol og meget mere.
Instrumenteringens nye 5,5″ TFT display hvor layoutet kan tilpasses leverer i følge MV Agusta’s beskrivelse et væld af informationer, og der er fuld connnectivity via MV Ride App, og helt i tidens ånd også turn-by-turn navigation.
Officiel præsentation senere i dag.
Vi glæder os til videomaterialet der offentliggøres senere på dagen, men indtil da kan vi fornøje os med de tekniske specifikationer du finder nederst… eller?
VIDEO!
I går rendte vi helt tilfældigt over et par videoer med nyhederne, som MV Agustas IT-afdeling måske skulle have gemt lidt bedre af vejen?
Aaarh så pyt da… dem får du også lige med oven i hatten.
De andre versioner af videoerne vi så i går er siden fjernet, så vi ser måske alternativer ved den officielle online event sidst på dagen.
Tekniske specifikationer
Type: Three cylinder, 4 stroke, 12 valve
Timing system: “D.O.H.C” with mechanical chain tensioner and DLC tappet
Total displacement: 798 cm3 (48.68 cu. in.)
Compression ratio: 13.3:1
Starting: Electric
Bore x stroke: 79 mm x 54.3 mm (3.1 in. x 2.1 in.)
Max. power – r.p.m. (at the crankshaft): 103 kW (140 hp) at 12.300 r.p.m.
Max. torque – r.p.m.: 87 Nm (8.87 kgm) at 10.250 r.p.m.
Cooling system: Cooling with separated liquid and oil radiators
Engine management system: Integrated ignition – injection system MVICS 2.1 (Motor & Vehicle Integrated Control System) with six injectors. Engine control unit Eldor Nemo 2.1, throttle body full ride by wire Mikuni, pencil-coil with ion-sensing technology, control of detonation and misfire. Torque control with four maps. Traction Control with eight levels of intervention
Electronic quick-shift: MV EAS 3.0 (Electronically Assisted Shift up & down)
Clutch: Multi-disc wet clutch with hydraulic actuation and back torque limiting device
Transmission: Cassette style; six speed, constant mesh
Primary drive: 22/41
First gear: Speed: 13/37
Second gear: Speed: 16/34
Third gear: Speed: 18/32
Fourth gear: Speed: 19/30
Fifth gear: Speed: 21/30
Sixth gear: Speed: 22/29
Final drive ratio: 16/41
Maximum speed*: 244.0 km/h (151.6 mph)
Voltage: 12 V
Alternator: 350 W at 5000 r.p.m.
Battery: 12 V – 8.5 Ah
Frame type: ALS Steel tubular trellis
Rear swing arm pivot plates material: Aluminium alloy
Front suspension type: Marzocchi “UPSIDE DOWN” aluminium telescopic hydraulic fork with DLC treatment, with anodized fork legs and having rebound-compression damping and spring preload external and separate adjustment.
Fork dia.: 43 mm (1.69 in.)
Fork travel: 125 mm (4.92 in.)
Rear suspension type: Progressive Sachs, single shock absorber with rebound and compression damping and spring preload adjustment.Single sided swing arm material: Aluminium alloy
Wheel travel: 130 mm (5.12 in.)
Front brake: Double floating disc with Ø 320 mm (Ø 12.6 in.) diameter, with steel braking disc and flange
Front brake caliper: Brembo radial-type, with 4 pistons Ø 32 mm (Ø 1.26 in.)
Rear brake: Single steel disc with Ø 220 mm (Ø 8.66 in.) dia
Rear brake caliper: Brembo with 2 pistons — Ø 34 mm (Ø 1.34 in.)
ABS System: Continental MK100 with RLM (Rear Wheel Lift-up Mitigation) and with cornering function
Front wheel: Material/size: Aluminium alloy 3.50 ” x 17 ”
Rear wheel: Material/size: Aluminium alloy 5.50 ” x 17 ”
Front tyre: 120/70 – ZR 17 M/C (58 W)
Rear tyre: 180/55 – ZR 17 M/C (73 W)
Fairing material: Thermoplastic
Steering damper: Steering damper manually adjustable with 8 settings
Wheelbase: 1400 mm (55.12 in.)
Overall length: 2045 mm (80.51 in.)
Overall width: 875 mm (34.45 in.)
Saddle height: 830 mm (32.68 in.)
Min. ground clearance: 135 mm (5.31 in.)
Trail: 103.5 mm (4.07 in.)
Dry weight: 175 kg (385,80 lbs.)
Fuel tank capacity: 16.5 l (4.36 U.S. gal.)
Environmental Standard: Euro 5
Combined fuel consumption: 5.9 l/100 km
CO2 Emissions: 138 g/km
Exclusive features: MV Ride App – GPS sensor – Bluetooth Mobisat tracker – Cruise control – Launch control