2023 Kawasaki Z400 og Ninja 400 - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2023 Kawasaki Z400 og Ninja 400

Motoren er nu Euro5 kompatibel, og koblingsgrebet 20% lettere at trække
04/06-2022 kl. 14:37
Anslået læsetid: 4 Minutter

Har man set sig varm på en ny Kawasaki, men mener at mærkets største og kraftigste modeller er for stor en mundfuld, eller er man begrænset af et A2 kørekort, så hæng lige på et øjeblik.
For få dage siden præsenterede Kawasaki nemlig både 2023 udgaverne af den kåbeklædte Kawasaki Ninja 400 og den afklædte Kawasaki Z400.
Begge modeller er lige som tidligere udstyret med en vandkølet 8-ventilet tocylindret 399cc motor, der yder 45 hestekræfter v. 10.000 omdr., og leverer et maksimalt drejningsmoment på 37 Nm v. 8000 omdr.
Altså en enkelt Nm mindre end på forgængeren.
Men så er det til gengæld 20% lettere at trække koblingsgrebet end før.

Euro5 kompatibel motor
De tekniske specifikationer med eksempelvis 41 mm konventionel forgaffel, link monteret Uni-Trak bagdæmper med justerbar fjederforspænding, en enkelt 310 mm bremseskive forrest svarer til forgængernes.
Begge modeller har ligeledes som tidligere en sædehøjde på 785mm, og er udstyret med en benzintank der rummer 14 liter, men som noget nyt er motoren nu blevet Euro5 kompatibel.
Velsagtens forklaringen på motorens marginalt mindre moment.
Udover udseende og variation i temaet adskiller de to modeller sig ved, at Kawasaki Z400 vejer et enkelt kilo mindre end Kawasaki Ninja 400’s 168 kg køreklar vægt.

Video med begge modeller
Kawasaki’s motorcykeldivision der pr. 1. Oktober 2021 blev en selvstændig enhed og sidenhen såmænd også fik nyt logo, har naturligvis også delt et par videoer i forbindelse med lanceringen af de 2023 modeller.

Der hersker næppe nogen tvivl om, at udseendet på 2023 Kawasaki Ninja 400 er mere end kraftigt inspireret af den noget voldsommere Kawasaki ZX 10R, som MagaCin havde fornøjelsen af at teste sidste år.
Den model kan du læse mere om og se videoen i Test: 2021 Kawasaki ZX-10R – Fungerer overbevisende lige ud af kassen, hvis du har et øjeblik til overs inden du ser videoen med Kawasaki Z400 under dette afsnit.

Kawasaki Z400 er som det fremgår af videoen det knap så sportsligt udseende alternativ til Kawasaki Ninja 400, og som man ser i videoen, er instrumenteringen også forskellig på de to modeller.
Akkurat lige som på forgængerne.
To alternativer til A2 kørekort eller “dem der kan nøjes” hvis man er lidt kæk i sit udtryk.
Men objektivt set burde begge modeller faktisk være rigtig velkørende, for vi forventer, at det forhold lige som de tekniske specifikationer er uændret.
Det må naturligvis komme an på en prøve når begge modeller bliver tilgængelige.
Og MagaCin har heldigvis vores egne referencer fra tidligere prøvekørsler af begge modeller.

Tidligere test af begge modeller
MagaCin’s erfaringer med begge modeller kan du også få del i, hvis du læser testen af Kawasaki Ninja 400, hvor vi konkluderer at:- “den kærlige betegnelse Baby Ninja passer dårligt til Kawasaki Ninja 400, da babyen med tiden er gået hen og blevet voksen.
Faktisk så voksen og velkørende, at den ikke kun anbefales til A2 kørekort og begyndere. Øvede og erfarne vil måske savne effekt og pondus, men Ninja 400 mestrer disciplinen fundamental køreglæde til perfektion.”

Og dernæst kan du også læse MagaCin’s test af Kawasaki Z400, hvor Mathias i sin konklusion skriver, at:- “Kawasaki Z400 er vanvittig velkørende. Vægten er lav, svingegenskaberne eminente, og motoren stærk men med et beskedent forbrug. Det eneste som trækker ned, er en sammenkrøbet siddestilling for høje chauffører.
Motorcyklister som ikke har de udfordringer burde prøve en tur.”

2023 Kawasaki Z400 kan leveres i farverne Candy Lime Green / Metallic Spark Black eller Pearl Robotic White / Metallic Matte Graphenesteel Gray og Kawasaki Ninja 400 bliver tilgængelig i farverne Lime green / Ebony (KRT Edition) samt Metallic Carbon Gray / Metallic Matte Carbon Gray.

Hvornår og hvor meget?
Hvornår 2023 nyhederne lander hos danske forhandlere, og hvad priserne bliver med danske nummerplader monteret, er i skrivende stund uvist.
En henvendelse til den danske Kawasaki importør, som faktisk allerede har opdateret sin hjemmeside med både Kawasaki Ninja 400 og Kawasaki Z400 bar desværre ikke frugt, da priserne endnu ikke er kendt, og det samme er tilfældet vedrørende levering.
Det holder vi naturligvis et vågent øje med, og holder vores læsere opdateret straks der er nyt.

Opdatering:
De første eksemplarer skulle lande i Danmark i Juli måned.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start