2024 Suzuki GSX-S1000 GX
Det er ikke længe siden MagaCin’s udsendte overværede afsløringen af Suzukis nye firecylindrede crossover Suzuki GSX-S1000GX, der er Suzuki’s første motorcykel med elektroniske reguleret affjedring.
Ved den lejlighed havde vi mulighed for at danne os et førstehåndsindtryk af Suzuki’s 2024 nyheder i selskab med Jens fra Suzuki Danmark.
Se videoen i artiklen der er linket til nedenfor, hvor interesserede også kan se Suzuki’s egen video fra japanernes officielle pressekonference på efterårets mc-messe EICMA i Italien.
Suzuki’s seneste tilføjelse til GSX-S serien og mærkets nye bud på hvad der vel egentlig umiddelbart fremstår som en stor japansk shweizerkniv med en blanding af de bedste værktøjer fra Suzuki GSX-S1000, Suzuki V-Strom og den sportslige GSX-R1000 – hvor motoren i den nye GX i realiteten er nedarvet fra Suzuki GSX-R1000 K5 – viste sig altså ret overraskende at være udstyret med elektronisk reguleret relativt langslaget affjedring som en uventet ekstra tilføjelse i værktøjskassen, og Suzuki fremhæver selv følgende nøglepunkter for nyheden.
- The high-performance 999cm3 four-stroke DOHC inline-four engine performs optimally under all kinds of riding conditions and in all kinds of traffic, whether touring for long distances or out for a sporty run.
- The Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) features a robust collection of advanced electronic rider assist functions that contribute to refined and controlled performance. These include Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α), which provides integrated management over Power Mode, Smart TLR (Traction, Lift and Roll Torque) Control and Active Damping Control, Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS), Automatic Rear Suspension Modes, the Ride-by-wire Electronic Throttle System, Bi-directional Quick Shift System, Smart Cruise Control, the Motion Track Brake System, Slope Dependent Control System, Suzuki Easy Start System and Low RPM Assist.
- The GSX-S1000GX is the first Suzuki motorcycle to adopt Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES), which offers a broad range of versatile settings that ably support everything from aggressive sport riding to long-distance touring while delivering a smoother, more consistent and more stable ride.
- The suspension features a long 150mm front fork stroke and 150mm of rear wheel travel that provides greater comfort, even when touring for long distances, and also makes the GX capable of absorbing larger bumps when riding over cobblestones and other uneven surfaces.
- SAES incorporates Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS), an original program that enables seamless switching between settings that emphasize responsiveness when riding on normal road surfaces, and those that better smooth out bumps when riding over cobblestones or other uneven surfaces.
- Original programs realize advanced functions that help SAES operate more intelligently than conventional electronic suspension systems. These include Suzuki Floating Ride Control (SFRC), Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC) and Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC).
- The compact, lightweight chassis is engineered to ably support the engine’s superbike-level of performance and provide maximum control and comfort when riding for long distances on most any kind of road.
- The twin-spar aluminum frame and braced aluminum swingarm help deliver nimble handling and great road holding ability that will go the distance. Exposed seat rails feature secure side case attachment points and a visually stunning design that allows for thicker, more comfortable seats for both rider and passenger.
- Features that contribute to a more relaxing and less tiring touring experience include a comfortable upright riding, a design that prioritizes wind protection, and measures taken to minimize vibration, such as the floating handlebars and rubber-covered footrests.
- The GSX-S1000GX is designed to create a new crossover expression, with styling that visually conveys both the potential of liberating superbike-level performance and of a capable adventure tourer that is ready to go anywhere. This blends harmoniously with attention to detail that reflects the level of elegance and sophistication that makes long rides and touring more comfortable and enjoyable.
Listen herover er kopieret fra Suzuki’s globale produktside for modellen, hvor samtlige specifikationer for modellen også er tilgængelige.
Lige præcis denne nok mest asfaltorienterede 2024 Suzuki nyhed med et væld af elektroniske assistentsystemer, som altså danser i højhælede sko, skulle angiveligt blive prissat til en attraktiv pris med dansk nummerplade monteret.
Et ikke uvæsentligt element for potentielle danske købere, som formentlig kunne tænkes at være interesseret i at se den officielle promotion video for en af årets helt store Suzuki nyheder.
Den nye Suzuki GSX-S1000GX ser også i markedsføringsvideoen ud som en interessant nyhed, og uagtet vi stadig venter tålmodigt på den danske pris, så er det formentlig også værd at vide, at modellen faktisk allerede har fået sin egen afdeling på Suzuki’s danske website.
Der skal nok være nogle, som har været hurtige til at klikke på ovenstående link og derved fået bekræftet, at den danske pris endnu ikke er offentliggjort.
Men nu er der i det mindste et lidt bedre grundlag for at nærstudere de tekniske specifikationer og danne sig et indtryk af, om lige præcis den nye Suzuki GSX-S1000GX kunne være en af de modeller, der skal prøvekøres ved førstkommende lejlighed.