2024 Yamaha MT-09 SP: Raffineret mørke
For blot to dage siden præsenterede Yamaha den seneste udgave af den yderst populære MT-09 i en version, som på flere punkter overgår forgængerne, og som fik denne skribent til at tænke, at nu er der vist ingen grund til at lancere en SP-version.
For den “normale” MT-09 kan til næste år prale af alt lige fra et nyt stel og raffineret affjedring, over opgraderet bremsesystem og elektronikpakke.
I artiklen der er linket lige over dette afsnit kan du dykke dybere ned i modellen samt tankerne bag, og læse mere om mange af de ting der naturligvis går igen på SP-versionen, hvor du nedenfor afsnittet her kan læse om de ting der lader MT-09 SP anno 2024 skille sig ud.
Lidt mere krydderi i opskriften
Som du kunne læse i artiklen der er linket til ovenfor, så leveres Yamaha MT-09 næste år med en ny elektronikpakke, som blandt andet omfatter YRC (Yamaha Ride Control), der lader føreren finjustere parametre for eksempelvis Traction Control og Slide Control.
Yamaha MT-09 SP er naturligvis også udstyret med Yamaha Ride Control, men i SP-pakken er det også muligt at tilgå såkaldte TRACK-tilstande i menuen, og her er der altså mulighed for at prædefinere fire custom trackday-køreprogrammer, så du let kan sætte maskinen op til sjov og ballade på dine fire yndlings legepladser.
De individuelle TRACK-tilstande giver mulighed for mere raffinerede, specialiserede indstillinger, herunder mulighed for at vælge mellem to EBM (Engine Brake Management)-indstillinger samt ændring af ABS-niveauet. Derudover er det også muligt helt at slukke for ABS bagtil, hvilket kan være en fordel for de helt hårde hunde på racerbanen.
Opgraderede bremser og affjedring
Som du kunne læse tidligere, så er indstigningsmodellen fremadrettet ydstyret med en rigtig fin radialt monteret bremsemaster fra Brembo, men alligevel formår SP’eren at træde er skridt længere op ad stigen.
For vælger du en SP-model får du nemlig også Brembo Stylema Monoblock kalibre med i handlen.
Denne type bremsekalibre kan uden problemer stoppe meget tungere og kraftigere motorcykler, så de kan med garanti også få hold på selv den kækkeste MT-racer.
Hertil er også affjedringen forfinet, selvom den på indstigningsmodellen lyder ret fin…
Forgaflen er også her en fuldt justérbar 41mm enhed fra KYB, men med Diamond Like Coating og en pralende guld-finish, og så skulle den angiveligt være snuppet fra en højere hylde.
Også bagude skiller SP-versionen sig ud fra lillebroren, da vi under sædet finder en gudeskøn monodæmper fra svenske Öhlins, som er justerbar for både kompression og returdæmpning, men også lader føreren justere fjederforspænding via et drejehåndtag.
Smart Key-system og friske farver
Yamaha påstår i præsentationsmaterialet, at deres SP-modeller er kendt for at være førende i den teknologiske udvikling, og at de igen er det fordi de har udstyret MT 09-SP med nøglefri betjening.
Den påstand må du selv bestemme om du vil lege med på, men vi kan i hvert fald videregive, at Yamaha MT-09 SP i de kommende år skal startes ved at først at vride en kontakt så modellen står til tænding, og derefter kan startes ved at trykke samme knap i bund.
Og dette kan naturligvis kun ske, hvis “nøglen” er inden for rækkevidde.
Den nye kontakt bruges også til at åbne tankdækslet, hvorved modellen altså ER nøglefri, og ikke blot med nøglefri tænding som vi tidligere har set på modeller fra andre producenter.
I tråd med optimeringerne der har banekørsel for øje, har 2024 MT-09 SP fået den ifølge producenten eksklusive Yamaha Racing blue Icon Performance-grafik i sølv, sort og Yamaha Racing blue på benzintanken og luftindtagene for at give et endnu mere aggressivt og eksklusivt look.
De Supersport-inspirerede farver skulle forstærke MT-09 SP’s sportsorienterede karakter, og fremhæve de tætte teknologiske tilknytninger til R1M, som er den mest avancerede og højtydende produktionsmotorcykel, Yamaha nogensinde har bygget.
Og på falderebet må vi ej forglemme bagsvingeren børstet aluminium, som udelukkende findes på MT-09 SP… Hold nu op, det ser lækkert ud!
SP-specifikke nøgleord
- R1M-inspirerede farver og premium finish.
- Fire justerbare TRACK Yamaha Ride Control-tilstande.
- Eksklusivt TRACK-displaytema til nyt 5″ TFT-instrument i fuld farve.
- Premium Brembo Stylema kalibre.
- Fuldt justerbar DLC-belagt 41 mm KYB-forgaffel i guld.
- Fuldt justerbar Öhlins bagdæmper.
- Smart Key-system.
- Bagsvinger af børstet aluminium.