
2025 Pan America klar til sportslig touring
Da MagaCin tilbage i 2021 testede Harley-Davidson Pan America 1250 sad alle tre testpiloter tilbage med en følelse af, at producenten faktisk var kommet ret godt i mål med den højbenede amerikaner. For selvom producenten af nogle fik høvl for at lave noget der er så langt væk fra hvad man forbinder med en ægte Harley-Davidson, så var modellen ganske fornøjelig at køre på.
Det kan du høre meget mere om hvis du klikker på linket nedenfor, hvor du finder en 33 minutter lang videotest.
Noget af det, der dengang overraskede mest var, hvor letkørt modellen føltes på sognets mest krøllede veje; for Harley-Davidson Pan America er ikke just en lille og let motorcykel.
Men til 2025 skulle Pan America, i versionen med ST som efternavn, blive endnu mere gadevenlig.
Der er ændret lidt i opskriften
Langt hen ad vejen er 2025 Pan America ST den samme, som modellen vi kørte for snart fire år siden. Men der er alligevel sket lidt, som skulle gøre modellen mere egnet til brug på fast underlag end på løst.
Den seneste inkarnation af den højbenede amerikaner er nemlig udstyret med et 17 tommer forhjul – hvilket er to tommer mindre end på modellen vi testede – og fælgene i begge ender er støbt aluminium modsat forgængerens trådeger.
Hertil er affjedringsvandringen i begge ender reduceret, hvilket sammen med det mindre forhjul godt nok mindsker frihøjden med et par centimeter, men alt andet lige må gøre modellen endnu lettere at håndtere i hverdagen; især for kortbenede motorcyklister.
Ligeledes bidrager et nyt sæde til at modellen er lettere at bestige, og dette skulle ifølge Harley-Davidson være udformet på en sådan måde, at det understøtter og opfordrer til aktiv kørsel uden at gå på kompromis med komforten. Og netop det at kombinere sport og komfort er hvad planen er, for efternavnet ST betyder Sport Touring.
Harley-Davidson skriver også, at de har haft fingrene i drivværket. Men ifølge specifikationerne er der hverken hentet flere hestekræfter eller mere moment i 2025-versionen af den omdrejningsvillige Revolution Max 1250 motor.
Der er altså ikke sket noget revolutionerende med Pan America, men små ting gør for nogle en verden til forskel. Og hvis man på intet tidspunkt begiver sig ud i kørsel på løst underlag, men derimod udelukkende befinder sig på asfalt, kan Pan America ST måske noget? Selvom den oprindelige opskrift på ingen måde var dårlig til brug på fast grund.