2025 Yamaha R1 lanceret som dedikeret banejern
Test: 2008 Yamaha YZF R6 – Nutidens skarpeste sportsmaskine, Prøvet: Yamaha YZF-R6 2004 og Test: 2017 Yamaha YZF R6 – Skrigende vanvittig maskine er eksempler på overskrifter i artikler vedrørende Yamaha’s mest sportslige jern i mellemklassen, der gennem årene har givet så mange så store fornøjelser.
Og da helt specielt for dem, som har været velsignet med at køre motorcyklen på lukket racerbane.
Så det var en æra der sluttede, da Yamaha R6 til gadebrug udgik af producentens modelprogram mod slutningen af 2020.
Racerkørere, Trackday-nørder og andre i tilsvarende kategorier kunne dog dengang ånde lettet op, da Yamaha R6 som beskrevet i artiklen der er linket til herover, blev videreført som ren banemotorcykel – der altså ikke kunne indregistreres – og nu overgår det samme modellens storesøster.
MagaCin har gennem årene kørt Yamaha R1 utallige gange, som det blandt andet fremgår af Test: Yamaha R1 2009 er bare god, og det var med stor fornøjelse MagaCin’s udsendte i 2015 prøvekørte førsteudgaven af nutidens Yamaha R1.
Det kan du læse mere om i Test: 2015 Yamaha YZF-R1 og R1M sætter dagsordenen, og eksempelvis spæde op med den tilhørende video i program #80 fra MagaCin’s arkiv med Tv-Shows.
Og nogle år senere drog MagaCin såmænd også mod Spanien for at køre 2020 Yamaha YZF-R1 og R1M på Jerez.
Herover blot nogle få eksempler på vores længerevarende bekendtskab med R1’eren, og vi forestiller os, at det kom som en befrielse for mange tilhængere, at Yamaha R1 der i begyndelsen af indeværende år sang sin svanesang på det europæiske marked, altså ikke blev fuldstændig aflivet.
Som beskrevet i Yamaha R1 overlever i særlig konfiguration indstilles produktionen af modellen nemlig ikke, og nu er der kommet mere kød på benet.
Yamaha præsenterede for få dage siden 2025 udgaverne af Yamaha R1 RACE og Yamaha R1 GYTR, som til lejligheden er opgraderet med Brembo bremsemaster samt firestemplede radialt monterede Brembo Stylema bremsekalibre forrest, og begge modeller er nu udstyret med tidstypiske aerodynamiske winglets samt nyt sædeovertræk med en anderledes tekstur for bedre grip.
Begge modeller er stadig udstyret med den kendte CP4 998cc crossplane motor, men hvor R1 Race er udstyret med en opgraderet konventionel justerbar 43mm KYB USD forgaffel, så velsignes R1 GYTR med Öhlins Dynamic Electronic Racing Suspension (ERS).
Det kunne nogle måske godt tænke sig at se i aktion, og Yamaha har heldigvis helt i tidens ånd delt af par videoer med 2025 nyhederne, hvor vi lægger ud med 2025 Yamaha R1 RACE: Race Developed Legacy.
Ingen info er der nok af i videoen herover, men så kan vi heldigvis trøste os med nedenstående highlights for Yamaha R1 RACE:
- New MotoGP-inspired downforce winglets
- New generation KYB front forks
- New Brembo front master cylinder and Stylema calipers
- New grippy seat cover
- Fully track focused, all road components removed
- 998cc 200PS crossplane 4-cylinder engine with linear torque
- Sophisticated electronics package
- 6-axis IMU with Gyro/G sensors for 3D motion data
- Banking sensitive Traction Control (TCS) and Slide Control (SCS)
- Power Delivery Modes (PWR)
- Front Lift Control (LIF) and Launch Control (LCS)
- Quick Shift System (QSS)
- Engine Brake Management (EBM) and Brake Control (BC)
- Short wheelbase aluminium Deltabox frame
- Upward truss type aluminium swingarm/magnesium rear frame
- Magnesium rear wheels and 17 litre aluminium fuel tank
- 4.2 inch TFT instrument panel with Track Mode
Den skarpsindige læser har garanteret bemærket punkt fem med teksten Fully track focused, all road components removed, inden vi hurtigt springer videre til videoen for den endnu skarpere Yamaha R1 GYTR, som kan ses umiddelbart nedenfor.
Videoen herover er vel egentlig også fortrinsvis tænkt som en appetitvækker, hvor vi kan begejstres over at se maskinen blive fyret af på racerbane.
Men i dette tilfælde har Yamaha altså ikke besværet sig med i punktopstillingen nedenunder, at beskrive fraværet af komponenter som nummerpladeholder, reflekser og andre nødvendigheder til lovligt gadebrug.
- New black glass fiber race cowl with MotoGP-inspired winglets & sticker kit
- New generation KYB front forks
- New Brembo front master cylinder and Stylema calipers
- New GYTR race rear set
- New GYTR R1 handlebar set
- GYTR Racing ECU (SST spec)
- GYTR Racing Wire Harness
- Akrapovic Race muffler with mid-damper system (<100 dB)
- GYTR AIS plug set 15/42T 520 sprockets and 520 racing chain
- GYTR ABS emulator
- GYTR ON/OFF switch
- GYTR brake line set
- GYTR racing fuel cap
- GYTR engine cover set
- GYTR sharkfin rear sprocket guard
- GYTR brake lever guard
- Stand hook set and rear racing stand
- GYTR steering stoppers
- GYTR racing screen
Hermed altså de første videoer med de nye Yamaha R1 RACE og Yamaha R1 GYTR samt tekniske highlights sammen med en ordentlig stak billeder i galleriet over artiklen.
Det er selvfølgelig fint nok, men hvornår kan man købe sin nye R1’er?
De mest utålmodige vil sikkert gnide sig i hænderne i visheden om, at 2025 Yamaha R1 RACE allerede bliver tilgængelig hos Yamaha forhandlere i November 2024, og at det er i samme måned Yamaha R1 GYTR kan bestilles via GYTR PRO SHOPS.
Og som en lille ekstra service kan vi da lige informere om, at der findes yderligere information om samtlige tilgængelige R1’ere inklusive 2025 nyhederne i denne oversigt over Yamaha’s Supersports modeller på Yamaha’s danske website.