2025 Yamaha Tracer 9 med imponerende udvalg af udstyr
Blandt årets store nyheder fra Yamaha er det japanske mærkes delvist automatiske gearkasse Yamaha Automated Manual Transmission, hvor 2025 Yamaha MT-09 blev den første model udstyret med Y-AMT, og MagaCin kort tid efter var leveringsdygtig i den første danske test.
Efter lanceringen af den nye Yamaha MT-09 fulgte i denne måned afsløringen af den længe ventede Yamaha R9, som også bliver tilgængelig i en super skarp WSSP-udgave, og for mindre end en uge siden blev en Ny 2025 Yamaha MT-07 med Y-AMT afsløret.
Men dermed er det slet ikke slut med nyheder fra Yamaha, som for omkring et døgns tid siden teasede for endnu en kommende nyhed.
Shift into the future lød det i opslag på diverse sociale medier, og i dag klokken 16.00 faldt tiøren for betydningen af det varslede (gear)skift ind i fremtiden, da Yamaha åbenbarede 2025 udgaverne af Yamaha Tracer 9 GT+, Yamaha Tracer 9 GT og Yamaha Tracer 9.
Semi- eller fuldautomatiseret betjening af kobling og/eller gearkasse er i den senere tid gået hen og blevet tidens nye sort, der breder sig som en steppebrand i motorcykel industrien, hvor ilden åbenbart er uudslukkelig, og nu har bredt sig til de tre rejsekammerater fra Yamaha.
Det var nok forventeligt, at Y-AMT der er generisk udviklet til både CP2 og CP3 motoren ville finde vej til Yamaha’s store Tracer, hvor 2025 Yamaha Tracer 9 GT+ som standard er udstyret med mærkets såkaldt automatiserede manuelle gearkasse, og hvor Y-AMT er en option på de to søskende.
Yamaha fortæller med egne ord blandt andet, at “De nye Tracer 9, Tracer 9 GT og Tracer 9 GT+ tager et markant skridt mod fremtiden, da Yamaha’s Sports Touring-serie får et væld af opdateringer til 2025, hvilket gør en af virksomhedens bedst sælgende serier endnu mere avanceret.”
Derefter lyder det i beskrivelsen af dagens nyheder, at trioen har fået et nyt slankere og lettere CF-støbt Deltabox-stel i aluminium, en større justerbar vindskærm for øget vindbeskyttelse, og at Tracer GT nyder godt af elektronisk affjedring, elektrisk justerbar vindskærm, opvarmede håndtag, smart nøglesystem, fartpilot og Yamaha’s nye innovative Matrix LED-forlygte.
Topmodellen Tracer 9 GT+ får derudover nærmest alt hvad hjertet begærer i fuldt omfang af radarunderstøttede hjælpesystemer, såsom adaptiv fartpilot, registrering af blinde vinkler samt kollisionsadvarsel, og derudover Vehicle Hold Control, Unified Braking System og dæktryksovervågning, så forventningerne til hvad man kan forvente af en motorcykel i mellemklassen omdefineres.
Samtlige versioner af 2025 Tracer er begavet med kurvelys, som verdenspremiere introducerer Yamaha en avanceret adaptiv Matrix LED-forlygteteknologi på Tracer 9 GT og Tracer 9 GT+ modellerne, og et andet af de mange nye tiltag på Tracer 9 modellerne, er det indbyggede opbevaringsrum på højre side af tanken, som udover at være et let tilgængeligt rum til tegnebøger, dokumenter og andre småting, er forsynet med USB-udtag.
Udover et dybdegående indblik i GT-modellernes elektronisk justerbare affjedring KADS KYB Actimatic Damper System og vanvittigt meget andet kører dagens pressemeddelelse benhårdt på med ikke mindre end 12 tætskrevne sider, men leverer heldigvis også en liste over højdepunkter for 2025 Yamaha Tracer 9 serien.
- 3-cylindret 890 cc CP3-motor, der leverer 119 hk med 93 Nm drejningsmoment ved 7.000 o/min. for enestående acceleration i lav- og mellemområdet.
- Yamaha Ride Control har en 6-akset IMU og noget af det mest avancerede elektronik, der findes på en mellemvægtsmotorcykel, herunder hældningsfølsom traction control, slide control, wheelie control og bremsekontrolsystemer.
- CF-støbt Deltabox-aluminiumsstel kombinerer en adræt sportsmotorcykel med den stabilitet ved høje hastigheder, der kræves af en sportstouring-maskine.
- Letvægtshjul og -dæk. Særligt fintunede Bridgestone Battlax Sport Touring T32-dæk er kombineret med slyngstøbte hjul for at spare vægt og give let og præcis håndtering, samtidig med at du får en betryggende og behagelig kørsel.
- Leveres forudindstillet til at passe til bagagesystemet med tre hårde tasker (ekstraudstyr), som er kompatibelt med GT- og GT+-modellernes nøglefri låsesystem.
- Premium 7″ TFT-instrumentering med smartphone-tilslutningsmuligheder (som standard for TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+), integreret Garmin-navigation (som standard for TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+), tre display-temaer og yderligere layout til musik, telefonopkald og navigation.
- Y-AMT-gearkassen giver mulighed for at vælge mellem fuldautomatisk gearskift eller fingerbetjent manuelt gearskift med automatisk kobling, hvilket giver køreren mere fornøjelse, komfort og tryghed.
- Fuld LED-belysning på alle modeller med kamerastyret adaptiv Matrix LED-forlygte på TRACER 9 GT- og TRACER 9 GT+-modellerne.
- Nye kontakter (oplyst på TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+) designet til intuitiv styring af nye funktioner.
- Elektronisk styret affjedring justerer automatisk dæmpningen baseret på indstillinger, der registreres af IMU. (TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+).
- Benzintank på 18 liter
- Nydesignet førersæde med mere polstring og to højdeindstillinger.
- Ny ergonomi med mere plads til kører og passager.
- Justerbar vindskærm (elektrisk betjent på TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+)
- Nye blinklys, der slukker selv, med 2-trins-blink og ESS-funktion (nødstopsignalering) for automatisk aktivering af advarselslys, når der registreres hård bremsning.
- Opvarmet styrgummi. 10 varmeniveauer med tre programmerbare brugerindstillinger.
- System til overvågning af dæktryk (TPMS) er standard på TRACER 9 GT+
- Smart key-funktion låser alle funktioner op, inklusive tænding, styrelås, tankdæksel og bagage (TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+)
- Vehicle Hold Control. TRACER 9 GT og TRACER 9 GT+ er den første Yamaha-model med en holdefunktion, som holder bremsetrykket for at opretholde stilstand på op- eller nedadgående hældninger.
- Kørselstilstande, der kan tilpasses. Tre fabriksindstillinger med to brugerdefinerede
- indstillinger.
- 3.-generations -quickshifter til koblingsfri opgearinger og automatiske blip-assisterede
- nedgearinger.
- Adaptiv fartpilot (kun TRACER 9 GT+) eller fartpilot og fartbegrænsning.
- Integreret opbevaringsboks med indbygget USB-stik i kåben
- Større og mere polstret sæde giver forbedret komfort til kører og bagpassager.
Det bliver i denne ombæring ikke til en beskrivelse i detaljer af dagens rigtig spændende nyheder fra Yamaha, men vi har heldigvis allerede en aftale i stand om, at få en guidet tur blandt Yamaha’s 2025 nyheder på EICMA.
Derfor kan du se meget mere til 2025 Tracer 9 serien her på MagaCin, når vi er hjemvendt fra efterårets traditionelle mc-messe i Italien.
Men vi kan da lige lynhurtigt løfte sløret for, at Tracer 9 og Tracer 9 Y-AMT bliver tilgængelig i farverne Redline og Midnight Black, Tracer 9 GT og Tracer 9 GT Y-AMT farvelægges i Ceramic Ice og Tech Black, og Yamaha Tracer 9 GT+ stiller op til bal i farven Cobalt Blue eller Icon Performance.
Pris og tilgængelighed er desværre i skrivende stund uvis, men det er selvfølgelig vigtige spørgsmål, som vi også bringer på bane ved EICMA. Ligesom for den omfangsrige nærmest uoverskuelige pressemeddelelses vedkommende, er der i dag stillet ikke mindre end 500 billeder til rådighed.
Dem dropper vi også i denne omgang, og nøjes med et væsentligt mindre udvalg, men heldigvis er Yamaha’s dansksprogede website allerede opdateret med de tre 2025 nyheder.
Så hvis interessen for at vide mere om den nye Tracer 9 serie bliver for overvældende, er det altså muligt at læse mere om og se mange flere billeder af 2025 nyhederne på Yamaha Motor Europe.
MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder! – Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie
-
MagaCin Adgang 6 mdr.DKK 119,00 hver 6 måneder
-
MagaCin Adgang 3 mdr.DKK 69,00 hver 3 måneder
-
MagaCin AdgangDKK 29,00 / måned