320 Nm i baghjulet - Effekt på eller i baghjulet?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

320 Nm i baghjulet.

Effekt på eller i baghjulet?
04/02-2019 kl. 13:10
Anslået læsetid: 3 Minutter

Den finske motorcykelproducent RMK Vehicle Corporation har for nylig afsløret en fungerende prototype af modellen E2.

El-motorcyklen E2 nåede lige akkurat at blive bagt færdig til den forgangne weekends MP19 Motorcycle Show i Helsinki, og det finske firma som er åbne for investeringer udefra, modtager allerede nu forud- bestillinger på modellen.

Omfattende test af modellen er planlagt til umiddelbart efter motorcykeludstillingen, og intentionerne er at etablere produktionsfaciliteter lokalt.

68 hk og 320 Nm

E2 er  interessant i flere henseender. Motoren yder relativt beskedne lige knap 68hk, men vi spærrer for alvor øjnene op over det opsigtsvækkende moment på ikke mindre end 320 Nm.

Et moment på 320Nm i en chiptunet VW Transporter 2,5 Tdi fungerer faktisk helt fint, kan vi hilse og sige, og her slæber de 320Nm altså rundt på en halvstor og halvtung kassevogn.

RMK E2 kommer i produktionsklar version til at veje ca. 200kg, og så lyder 320Nm lige pludselig RET overbevisende.

Flashback til 146Nm

Et kort flashback til MagaCin's prøvekørsel af Zero DSR i efteråret 2018,hvor vi fandt ud af at 146Nm fra stilstand er pænt effektivt, understreger at 320Nm helt fra bunden absolut ikke er til at spøge med.

Effekt på eller I baghjulet?

Øøøh… og de 320Nm moment på RMK E2 sendes ned i asfalten gennem et baghjul uden nav, via en integreret el-motor i baghjulet!!

Her skal regnestokken altså ikke findes frem, når motor effekt oversættes til effekt på baghjulet, hvor vi ellers er vant til at effekttabet i drivlinien skal tages i betragtning.

På RMK E2 er tallene reel motoreffekt leveret direkte til baghjulet… Eller måske hedder det nu “I” baghjulet?

Se lige videoen herunder inden du læser videre.

RMK-E2-Highlights from Magacin on Vimeo.


Som du ser i videoen, så er RMK E2 konstrueret med en række innovative løsninger.

Baghjulet uden nav med indbygget motor er nok det mest opsigtsvækkende, men løsningen hvor bagbremsen er en kombination af bremse og regenerering af energi, er da også ret smart tænkt.

Rækkevidde på 200-300 km

Info-displayet oven på “tanken” er vi måske ikke så imponeret af, for det er måske knap så fikst at kigge nedad i stedet for fremad når man kører.

Batteriet rækker i følge videoen til 200-300 km kørsel, og oplades med den indbyggede lader via en almindelig stikkontakt til 80% på 2-3 timer. Med en dedikeret ladestander er opladningstiden naturligvis væsentligt kortere.

RMK oplyser at tophastigheden er begrænset til 160 km/t, og det gør man traditionelt for at hive en længere rækkevidde ud af batterierne.

Let håndterbar og sportslig

Aksel afstanden opgives til 1600mm, hvilket er på linie med større touring motorcykler. Men firmaet lover at centraliseret masse, lavt tyngdepunkt og fraværet af en forbrændingsmotors roterende masse gør modellen let håndterbar, med sportslige og underholdende køreegenskaber.

Pris og yderligere info

Den forventede udsalgspris på firmaets hjemmeside er €24.990,- 

Find yderligere information om RMK E2 på producentens hjemmeside.

Absolut spændende nyt på E-bike fronten, og vi ser gerne modellen i danske salgslokaler hurtigst muligt… for vi kunne godt tænke os at vride øret på en Mc, med en el-motor der yder 320Nm helt fra bunden.

Er du gal nogle dækstreger man kan trække med det moment.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start