5000 hk motorcykel
Mad Ron Laycock's jet-bike
På MagaCin's kontor har en vending verseret i nogen tid.
Er en motorydelse på 250hk nok?… næh, ikke hvis man skal bruge 251hk.
Når man tænker på datidens beskrivelse af 1969 Honda CB750, hvor journalister udtalte at ingen nogensinde ville få brug for flere kræfter, har nutidens serieproducerede superbikes med 200hk eller mere effektivt skudt udsagnet ned
Ingen tvivl om at producenterne også fremover vil klemme endnu højere ydelse ud af motorerne, men hvornår får det en ende… hvornår er det nok?
MagaCin har ved flere lejligheder prøvekørt motorcykler med voldsom ydelse, og ovennævnte vending bliver ved med at spøge i baghovedet, sammen med spørgsmålet om hvor kraftig en motor der egentlig er skohornet ind i et motorcykelstel.
Undertegnede har googlet spørgsmålet, og det foreløbigt bedste bud er et australsk hjemmebryg udstyret med en Rolls Royce jet-motor som yder 3800hk plus yderligere 1200hk når efterbrænderen skydes af.
Altså en motorcykel med 5000hk som ejes af Australske Ron Laycock hvis hjemmeside du finder her.
Hjemmesiden oplyser følgende specifikationer:
Engine: ROLLS ROYCE VIPER MK.202 TURBOJET 1968 Originaly Installed in Macchi Jet trainer orJet Provost aircraft.
Thrust: 2,450 lbs aprox 3,800 horsepower after burner another 1200 horsepower
Air Flow: 32,000 CFM aprox
Pressure ratio: 4.3 :1
Compressor: 7 stage axial flow
Engine Weight: 290 KGs
Frame: Built by MAD – Seamless sched 80 tubing
Wheelbase: 3.4 meters
Front end: Yamaha FJ 1200
Rear end: Dragway rims mad built hub twin discs no chains or sprockets to break.
Den kraftigste motorcykel MagaCin's udsendte har kunnet opstøve.
Kan vore læsere finde en med højere ydelse?