En gademotorcykel med afrikanermotor på tegnebrættet?
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Africa Twin i nye rammer

Honda patentansøger to nye stelkonstruktioner til 1084ccm twin-motor
24/03-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 3 Minutter

Den 1084cc store parallel-twin vi senest har set i Honda Africa Twin, ser nu ud til at komme i spil i enten en streetbike eller en touringmaskine. Honda er ihvertfald klar med tegninger af to nye stelkonstruktioner til motoren. 

Patentansøgninger fra den japanske producent viser, at der er planer om at anvende afrikanerens motor til andre formål. Og brugen af netop denne motor giver da også god mening, for nyudvikling af motorer er en voldsomt dyr og tids-tung affære. Både designet, teknik og store produktionslinjer gør det svært at holde omkostningerne nede – særligt med de stadigt strengere krav til miljø og udledning af gasser.

Fælles motorplatform
For ikke at køre hele udviklingsmøllen igennem flere gange, ser det ud til at Honda gør det mest oplagte, og forsøger sig med forskellige koncepter til samme motorplatform, på samme måde som vi kender det fra andre producenter. Et godt eksempel er den 471cc store twin der sidder i både Honda CB 500 F, CBR 500 R og CB 500 X, eller CP2 motoren fra Yamaha der ligger i MT-07 såvel som Tracer 700 og Ténéré 700.

Det er en del billigere at ændre på stel, affjedring, bremser og hjul, frem for at omstille produktionen til en helt ny motor.

 

Fælles for begge af Honda's ansøgninger er, at de deler samme mål og komponenter, herunder upside down forgaffel, bagsvinger, lavt cykelstyr samt relativt høje fodhvilere – og selvfølgelig samme motor.
Derfor er det oplagte spørgsmål, om begge tegninger skal bruges til noget, eller om Honda kun satser på en af konstruktionerne. Alternativt kan det også gå således at tegningerne ryger over i dyngen med koncepttegninger og patentansøgninger, som vi har set det så mange gange før.

Trellisramme

På tegningen ovenover ses en trellisramme, der kunne indikere en mere sportslig motorcykel i stil med CB 1000 R. Modellen der vandt årets motorcykel i 2018, og som begejstrede de fleste på redaktionen – læs mere modellen her.

Trellis-stel brillerer ofte ved at være både stive og lette, og udgaven illustreret ovenfor er der tilføjet en kraftig aluminiumsstruktur ved bagsvingerens omdrejningspunkt. Kunne det tænkes at formålet med denne opbygning er at skabe en let styrende streetbike? 

Tegning nummer to er mere traditionel – eller klassisk om man vil – i den forstand, at der er tale om en centralrørramme, der omfavner motoren, men med en moderne tilføjelse i form af manglende bagstel – her er motoren det bærende element.
Konstruktionen som er vist her under kunne pege på en retromodel ala CB 1100, eller måske en mere stabil touringmodel, som sigter mod en mere fleksibel og balanceret kørestil. 
 

Stel med centralrørramme

På nuværende tidspunkt kan vi naturligvis ikke vide om nogle af idéerne kommer i spil, men vi krydser fingre for at Honda har planer om at bruge Africa Twin motoren i en mere gadeorienteret motorcykel.
Motoren er allerede optimeret til Euro5, og med ca. 100hk og 105nm samt mulighed for en semi-automatisk DCT-gearkasse, vil det uden tvivl kunne give mange spændende kombinationer på én eller flere fremtidige modeller. 

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start