Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Hondas Africa Twin har fået en opdatering af de bedre: lavere vægt og større motor. Allerede her er vi glade og tilfredse. But wait, there's more…
Tilbage i Maj var MagaCin ude med rygterne om en større motor, så navnet skifter til CRF1100L. Så langt så godt, for det er nemlig lige præcis hvad Hondas Africa Twin hedder her til 2020. Honda pointerer selv at motorcyklen har fået flere rally-kvaliteter. Mindre, smallere og fem kilo lettere.
Rammen er blevet opdateret og har fået dele i aluminium. Svingarmen er også aluminium og er baseret på teknikken fra den lette CRF 450R motocross maskine. Det er ikke et tilfælde, for opdateringen er særlig tilrettet offroad, hvor også vindskærmen er blevet væsentlig mindre, så terrænet foran bedre kan ses.
Siddehøjden er stadig til den høje side med 850-870 mm sædehøjde, men der findes både forhøjnings- og sænkningssæt, så siddehøjden i sig selv ikke bliver diskvalificerende for henholdsvis lang- og kortbenede chauffører. Sædet er blevet 40 mm smallere, så det bliver nemmere at rykke rundt under kørsel og nå jorden. Motorcyklen har også fået en kortere hale, som giver et mere sportsligt udseende.
Frihøjden er stadig 250 mm, mens akselafstanden er 1575 mm og kronrørsvinklen er på 27 grader. Vådvægten lander på 226 kg – fem kilo lettere end den tidligere version.
Vandringen i 45 mm Showa Upside-down gaffelbenene er på 230 mm og der er fuld justerbarhed. Bagtil kan fjederforspænding justeres med drejehåndtag og akselvandringen er på 220 mm. Også her kan rebound og kompression justeres.
Elektronik
Forlygterne er nu LED, med kørelys som automatisk tilpasser lysintensiteten til omgivelserne. Chaufføren får nu også glæde af en 6.5' TFT touchskærm, hvor der i toppen af skærmen kan skiftes mellem køreprogrammer. Det er muligt at tilpasse skærmen, så de ønskede oplysninger til køreprogrammet vises og skærmen kan naturligvis også betjenes med handsker. Har man Apple CarPlay, kan det sluttes til via en USB forbindelse. Også andre navigations-apps kan bruges, mens der via bluetooth er forbindelse til hjelmens headset, så der kan foretages opkald. Bruger man ikke Apple CarPlay er det tilstrækkeligt at forbinde sin telefon til motorcyklen via bluetooth. Menuer kan styres via kontakter på venstre side af styret.
Skarpe opbremsninger vil nu også aktivere katastrofeblink (alle blinklys blinker samtidig). Under mere rolige omstændigheder bliver langturen nemmere med fartpilot, som nu er standard.
Motor og transmission
Parallel-Twin motorens grundlæggende udformning bliver ikke ændret væsentlig, men volumen stiger til 1048 cc fra 998 cc. Det giver en forøgelse i effekt til 105 Nm fra 99 Nm, mens kW nu er på 75 kW i forhold til de tidligere 70 kW. Forøgelsen i volumen er sket ved at bibeholde boringen på 92 mm, men forøge slaglængden til 81.5 mm fra de tidligere 75.1 mm.
Luftindsugningen er også optimeret og indsprøjtningsvinklen er ændret for at give et mere direkte skvæt ned i forbrændingskamrene.
Ligesom på CBR 1000RR er der kommet en Exhaust Control Valve ved udstødningen, for at håndtere det ekstra output. Med den behagelige bieffekt at lyden skulle blive bedre ved lave omdrejninger. Vi må tage Hondas ord for det.
Det er lykkes Honda at vægtreducere den manuelle gearkasse med ikke mindre end 2,5 kg, mens DCT gearkassen er reduceret med 2,2 kg. Gearskift er blevet lettere med Assist og Slipperkobling funktionalitet, mens nye og mere solide materialer er anvendt til fremstillingen. Quickshift kan tilkøbes.
Den opdaterede motor er EURO-5 kompatibel.
Sikkerhed
Sikkerheden har også fået en opdatering, så der bl.a. er kommet en Bosch IMU, som måler på seks akser. Det er muligt at vælge mellem fire niveauer af motorkraft og tre niveauer af motorbremsning. Traction Control er stadig en del af pakken, men den er nu i højere grad styret af IMU'ens beregninger. Det er muligt at angive hvor meget hjulkrads baghjulet må lave i terrænet. Wheelige control findes i tre niveauer.
Der kan vælges mellem køreprogrammerne Tour, Urban, Gravel og Off-Road, men det er muligt selv at pille ved indstillingerne i nogle af programmerne. Har man tilkøbt DCT gear vil IMU'en, ligesom ved kurve-ABS, lave beregning af nedlægning og fart og tilpasse gearvalget derefter.
Udstyrsversionen Adventure Sports er i øvrigt også blevet opdateret. Det behandler vi i en separat artikel.
Specifikationer
ENGINE |
|
Type |
SOHC liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and Uni-cam |
Displacement |
1084cc |
Bore & Stroke |
92mm x 81.5mm |
Compression Ratio |
10.1:1 |
Max. Power Output |
75kW at 7,500rpm |
Max. Torque |
105Nm at 6,250rpm |
Noise Level |
73dB |
Oil Capacity |
4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT) |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM-FI |
Fuel Tank Capacity |
18.8L |
CO2 Emissions |
112g/km MT 110g/km DCT |
Fuel Consumption |
4.9L/100km (20.4km/L) MT 4.8L/100km (20.8km/L) DCT |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Starter |
Electric |
Battery Capacity |
12V-6Ah Li-ion battery (20hr) |
ACG Output |
0.49 kW/5,000rpm |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet, multiplate with coil springs, aluminium cam assist and slipper clutch DCT – 2 wet multiplate clutches with coil springs |
Transmission Type |
6 speed manual (6 speed DCT) |
FRAME |
|
Type |
Semi double cradle |
CHASSIS |
|
Dimensions (L´W´H) |
2330mm x 960mm x 1395mm |
Wheelbase |
1575mm |
Caster Angle |
27.5° |
Trail |
113mm |
Seat Height |
850/870mm (low seat option 825mm, high seat option 895mm) |
Ground Clearance |
250mm |
Kerb Weight |
226kg (DCT 236kg) |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with dial-style preload adjuster and DF adjustments, 230mm stroke |
Type Rear |
Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel |
WHEELS |
|
Type Front |
21M/C x 2.15 wire spoke with aluminium rim |
Type Rear |
18M/C x MT4.00 wire spoke with aluminium rim |
Rim Size Front |
21″ |
Rim Size Rear |
18″ |
Tyres Front |
90/90-21M/C 54H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / Metzler Karoo Street) |
Tyres Rear |
150/70R18M/C 70H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / AX41T Metzler Karoo Street) |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2 channel with IMU |
Type Front |
310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads |
Type Rear |
256mm wave hydraulic disc with single piston caliper and sintered metal pads. 2-channel with rear ABS OFF mode. |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi information display |
Security System |
Immobiliser, security alarm (optional) |
Headlight |
LED |
Taillight |
LED |
Electrics |
Daytime running lights, Bluetooth audio and Apple Carplay, USB socket, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC and wheelie control) |
De danske priser er endnu ikke offentliggjort.
2 personer snakker om “Alt du skal vide om den nye Africa Twin”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
400 mm smallere sæde er alligevel en del………
AT Urban er det den skrabede model ?
hvad koster det at montere Quickshift