Alternativ trehjulet Kawasaki
Tilbage i december så vi, at Kawasaki Heavy Industries med stor sandsynlighed går og roder med et motorcykelkoncept, hvor der er tilføjet et tredje hjul.
Patentet vi så dengang, lænede sig kraftigt op af den meget omtalte Yamaha Niken, der virkelig tiltrak sig stor opmærksomhed under testkørslen sidste år. Tegningen af den trehjulede Kawasaki adskilte sig ved ikke at vise to forgafler, men et system med horisontalt liggende styrstænger til et eksternt hjulnav og mono-shock affjedring.
I den aktuelle patentansøgning har Kawasaki stadig gang i tre hjul, men her på en helt anden måde. Tegningerne viser tydeligt en mere bil-lignende trike med et rat for enden af styretøjet, og sæder til to personer – lidt i samme stil som en Polaris Slingshot.
Artiklen fortsætter under billedet
Polaris Slingshot er nærmest en bil med ét baghjul
Det særlige ved de grønnes senest opsnappede ansøgte planer er, at hele konstruktionen kan læne sig i samme retning som der styres. Begge forhjul er låst vertikalt, mens resten af chassiset, ved hjælp af et bagdæk med motorcykelprofil, kan tilte uafhængigt af forenden.
Det skal ifølge patentteksten give en fornemmelse af ”fantastisk kørefornemmelse i samme stil som på en motorcykel”.
Artiklen fortsætter under billedet
Her ses forenden, bagdækket og det særlige “tiltende” system
Motoren ser ud til at være placeret bag ved førersædet, og umiddelbart byder den på ren elkraft eller et hybridsystem, men det er ikke entydigt.
Ansøgningens primære fokus er på det alternative styretøj, og hvad Kawasaki egentlig pønser på, kan være svært at tolke. Men set i lyset af både denne og den sidste patentansøgning, kan det tyde på at producenten vil skabe en helt særlig køreoplevelse på tre sutter – det er i hvert tilfælde noget vil trække opmærksomhed til sig.