APRILIA “lille djævel”
Hjerte og skeletet til en lyskryds racer med et unikt og bestemt udtryk. Den er sporty og stråler af dynamik. Konceptet er enkelt og målrettet mod unge piloter. Det er selvsagt den rette drømmemaskine maskine til byen.
Det er inspirationen fra 2 storebrødre der giver design grundlaget. Der skal være en fed motorcykel til den helt uerfarne. En halvkåbe med plov og dermed god vindbeskyttelse, skarpt designet stel og ikke mindst en sprudlende motor. Det er basis pakken, og den får afgjort et godt udtryk, der er fine linier og der er specielt gjort plads til maximal rækkevidde, 14 liter tankkapacitet. Med en 125ccm motorcykel, er det lig med meget langt omkring, for sådan en motor bruger ikke meget sovs.
Rammen er udelukkende aluminium, det er et særsyn i 125ccm klassen. Det gør den til en meget let ”lille djævel” Designet er hentet fra Aprilia's erfaringer fra racerbanerne. Den støbte alu ramme indeholder støbte krydsende aluminiums ribber. Resultatet er en super let ramme som er stiv og stærk. Der er en solid USD forgaffel i en helt ny version, bageste affjedring er monochok. Aluminiumsfælge i nyt design med 6 split eger, det giver de gode karaktertræk til Tuono 125. Det hele er selvfølglig med til at gøre motorcyklen let kørt og i god balance.
Bremsesystemet består af en 4 stemplet radial monteret kaliber foran med Bosch ABS som klemmer kontant om en 300mm bremseskive. Bagpå en 220mm skive . Assymetrisk bagsvinger sikrer den størst mulige torsions stivhed, teknologi taget fra racerbanerne. Når der trækkes er der altid et vrid, her er der bare tænkt over tingene. Det garanterer maksimal præstation og sikkerhed i et hvert sving, en karakteristik som Tuono deler med RS125.
Selvom der er navnesammenfald med en superbike, er der tænkt over det ergonomiske. Det højt placerede styr giver ikke stiv nakke i bykørsel og må siges at give et godt udgangspunkt for en behagelig køretur. Halvkåben er lavet med ramair indtag og den er monteret på stellet, det giver faktisk en præsentabel og flot helhed. På bagenden er ideen tydeligt taget fra Tuono 1100, for at optimere aerodynamikken. Samtidig er der plads til et par gode passager håndtag, og størrelsen gør at der er et fint lille aflukket rum indeni.
Et display der er kompakt og letvægts, som var det et rigtigt racer som includerer OBD(on board diagnostic) analog omdrejningstæller og carbon grafik afslutter det hele. Din smarttelefon kan tilkobles og her kan der hentes et utal af informationer ud om motorcyklen.
Motoren er selvfølgelig det bankende hjerte er modellen, 4 ventilet, vandkølet og elektronisk indsprøjtning. Den er omdrejningsvillig og i god balance. Den er klargjort til quickshift, som kan tilkøbes ved Aprilia. Udstødningen er er umiskendeligt racing inspireret, fuldstændig integreret i cyklens plov, og er baseret på at centralisere vægten.
En lille men vågen motorcykel til det unge publikum.