Aprilia RSV4 Factory får 217hk
Den italienske producent Aprilia præsenterer i lighed med de fleste andre en række nyheder på tapetet til EICMA i Milano om få dage.
En af nyhederne vi kan glæde os til, er den opgraderede og forbedrede knivskarpe superbike RSV4 Factory, som hidtil er sendt ud af starthullerne via den 201hk stærke V4 motor.
Aprilia har til 2019 to motorstørrelser på programmet i RSV4 serien. Hvor RSV4RR for at leve op til Superbike reglerne må nøjes med en 999cc motor, vokser RSV4 Factory modellens motor til 1087cc.
Aprilias ingeniører har haft Factory modellen under kyndig behandling, så raceren til 2019 er fuldt konkurrencedygtig. Cylindrenes boring i den karakteristiske 65 graders V4 motor, er øget fra 78 til 81mm, motoren har fået ny oliepumpe med større kapacitet og stemplerne afkøles af dobbelte oliedyser. Motorstyringen er mappet om og omdrejningsbegrænseren er hævet med 600 omdr. til 13.600 omdr. Derudover har 5. og 6. gear har en højere udveksling, for at sænke omdrejningerne en smule ved tophastighed.
Udover motoropdateringerne ser vi også modificeringer på den nye Factorys stel og affjedring. Forgaffelbroerne har fået 2mm off-set, så akselafstanden reduceres med 4mm. Ændringen af geometrien betyder at forhjulet rykkes en smule nærmere føreren, hvilket giver lidt mere vægt over forhjulet.
Det skulle angiveligt være opnået unden at kompromittere stabiliteten.
43mm NIX Öhlins forgaflen har fået 5mm længere vandring, modellens styrdæmper er også fra svenske Öhlins og bagerst finder vi ligeledes en fuldt justerbar TTX Öhlins bagdæmper.
I tråd med stelgeometriens ændringer, har den justerbare bagsvinger også været under kniven og er blevet væsentligt stivere.
Forbremsens carbon luftindtag
Skarpere styring og øget effekt kræver naturligvis de ypperste bremser, og forude finder vi da også toppen af poppen i form af Brembos svinelækre Stylema bremsecalipere.
Bremseklodsernes belægning er af den aggressiv type, og bemærk venligst forbremsernes carbon luftindtag for optimeret afkøling på billederne.
Carbon winglets på kåbesiderne giver maksimal downforce, så her ryger MotoGP teknologien direkte videre til vi almindelige dødelige.
En letvægts Akropovic udstødning, letvægts Bosch lithiumm batteri, udstrakt brug af kulfiber og andre vægtbesparende tiltag bringer vægten ned på 199kg køreklar vægt.
Kombineret med 217 hestekræfter gætter vi på at RSV4 årgang 2019 bliver en knivskarp og lynhurtig italiener.
Vi glæder os til at klappe modellen ved EICMA i Italien om få dage.