Baby-Harley’s fremtid – sammenhæng endeligt bekræftet
For omtrent et år siden kunne vi berette om et nyt og lettere kontroversielt samarbejde mellem Qianjiang og Harley-Davidson, som et led i en stor plan om udvidelse af H-D’s produktion til Kina, og en skarp indgangsvinkel til det asiatiske marked.
I december måned, kun et halvt år efter, blev designet til en Baby-Harley godkendt med tilhørende rygter om en 338cc motor fra fabrikken hos Qianjiang, der også leverer motorer til Benelli.
Derfor var det en oplagt antagelse, at tro den lille twin skulle komme fra Benelli 302 S, men sidenhen er vi blevet lidt klogere.
Nu ved vi, at modellen bliver omtalt som “HD350 project”, og at den med al sandsynlighed ikke får 338cc, men et nyudviklet motorkoncept på 353cc i stedet.
Det viste en række lækkede dokumenter lige før sommer, og de satte samtidig gang i teorier og sammeligninger mellem HD350 og den nye kinesiske Qianjiang QJ350-13, som der fandtes et enkelt halvdårligt og utydeligt billede af (se ovenfor).
Om det er marketingsafdelingen hos den kinesiske producent, der har insisteret på pænere billeder, eller om det er tilfældigheder ved vi ikke, men nu er der kommet en lille fotoserie af den lille kineser i væsentligt bedre kvalitet end tidligere, og de afslører nogle ret spændende detaljer.
Højere opløsning gør ikke bare modellen pænere at se på, men muliggør også at vi kan zoome længere ind på motoren, hvor teksten “Harley-Davidson” afslører sig.
På den måde får vi altså bekræftet, at Baby-Harley’en kommer til at dele en stor mængde komponenter med sin asiatiske fætter, dog i et radikalt anderledes design.
Kigger vi på billedet af QJ’ens bagende, viser det endnu en spiller i trekløveret fra Qianjiang, nemlig Benelli. Så den lille 350’er virker en anelse navneforvirret.
Om modellen kommer en tur til numerolog og afslører flere identiteter i løbet af efteråret må vi vente tålmodigt på, men nu kender vi ophavet til den kommende mini Harley-Davidson.