Biaggi tættere på rekord
Sidste år kunne MagaCin berette om, Voxan / Venturi der ville slå verdensrekorden i topfart for eldrevne motorcykler. Vi kunne også fortælle, at den tidligere MotoGP- og WSBK-kører Max Biaggi skulle være chauffør på den vilde Voxan Wattman maskine.
I fjord lød meldingen, at forsøget skulle finde sted denne sommer på Uyuni saltsletten i Bolivia. Nu forlyder det, at det først bliver næste år forsøget finder sted. Det er selvfølgelig lidt en kedelig melding, men til gengæld er billeder af den kåbeklædte racer netop offentliggjort.
Rekordmaskinen er iklædt en omfangsrig kåbe, fremstillet i kulfiber som naturligvis er perfektioneret i vindtunnel. Kåben er skruet fast på et trellisstel, og i hver ende af maskinen sidder hjulene fast i wishbone-affjedring.
Setuppet skulle levne bedre plads til Biaggi, og give rimelige svingegenskaber – så gode de nu kan blive på en motorcykel med 1.850 mm akselafstand, eller cirka samme længde som et mellemstort containerskib.
Drivværket i Wattman er lånt fra Venturis Formula-E biler, og yder mere end 350 hk og solide 1000 Nm. Halvdelen af maskinens vægt udgøres af batterierne, som er specialdesignede til den elektriske motorcykel.
De 1.470 battericeller, som leverer 317 Kw, bliver temmeligt lune under brug, men Voxan / Venturi har fundet på en snedig løsning til det problem.
I stedet for en konventionel køler med en blæser, findes der under sædet, en beholder som fyldes med tøris under kørsel, på samme måde som vi har set det i bilernes verden, når de helt hårde maskiner preppes før affyring.
Det bliver spændende at se, om teamets anstrengelser bærer frugt i form af en ny rekord.