Bimota Tesi H2 et skridt nærmere
Siden Bimota Tesi H2 rystede godt og grundigt op i motorcykelfolket til EICMA sidste år, har store dele af branchen stået på tåspidserne for at høre mere om, hvornår det momentstærke kunstværk potentielt kommer på markedet.
Umiddelbart efter afsløringen i Milano har snakken gået på om hvorvidt Tesi H2 faktisk sættes i produktion, eller om den i virkeligheden bare var en showstopper, som skulle lede opmærksomheden over på Kawasaki standen.
Spekulationerne blev dog hurtigt hamret til jorden da Tesi H2, i slutningen af december sidste år, blev spottet på gaden under en testkørsel i virkelighedens verden.
Bimota offentliggjorde for få uger siden, på deres SoMe-kanaler, billeder af to næsten færdigbyggede motorcykler, samt hvad der efter sigende skulle være den tredje prototype i rækken.
Uden videre overvejelse kan vi vist godt gætte på, at en af grundene til den lange udviklingstid og de mange tests uden yderligere information omkring et færdigt produkt, må være Bimota’s signatur-komponent – den forreste svinggaffel.
Konstrueres systemet rigtigt kan det separere de kræfter der forekommer ved indbremsning og sving, og vil i den perfekte verden reducere næsedyk og herved øge cyklens agilitet. Men konstrueres systemet forkert, vil det give en mystisk oplevelse af dårlige styreegenskaber, ingen føling og manglende feedback – så lad os håbe at Bimota på Tesi H2 har fundet den rigtige løsning på problematikkerne, for ifølge udenlandske medier kan italienske kunder forvente levering af motorcyklen i juni i år. Hvis de vel at mærke graver dybt i muldvarpen; Bimota Tesi H2 har i Italien en indgangspris på lige over 460.000 danske kroner.