BMW M1000RR præsenteret i dag
BMW har klokken 09.00 denne formiddag præsenteret en motorcykel med det navnkundige M i modelnavnet, og det er ikke bare en pakke eller et tilkøbsvalg. Nej nej, det er the real deal denne gang – en ægte M1000RR.
Se videoen fra den officielle præsentation længere nede i artiklen.
Modellen er skabt med det enkle formål, at dominere alverdens racerbaner. Ikke kun for private entusiaster og club-racere, men også for WSBK kørerne, hvor typegodkendte modeller danner grundlag for de professionelle racere.
Med base i BMW S1000RR, der bestemt også gerne vil fremad, har tyskerne flyttet baren endnu højere op med M-versionen – 212 hk til 192 kg og en topfart på 306 km/t er opskriften på en Ducati-æder – eller det håber de i hvert fald i München.
Fronten af maskinen har fået de efterhånden velkendte og obligatoriske Winglets – dog ikke i den aktive version vi så tidligere i en patentansøgning – men de er stadig placeret med intentionen om at øge downforce og mindske tendensen til et meget let forhjul.
Den 999 ccm store rækkefirer med ShiftCam teknologi er både blevet lettet og effektiviseret i opgraderingen til M udgave.
Topstykket er modificeret, de smedede stempler har tabt sig lige omkring 11 gram hver, plejlstængerne er nu af titanium og kompressionen er ændret, mens det maksimale omdrejningstal er flyttet fra 14.600 o/m til 15.100 o/m.
Sammen med ændret indsugning, reviderede udstødningsventiler og 6% lettere vippearme, flytter det effektkurven længere op i registeret, præcis som det skal være på et racerjern.
Et fuldt letvægtsystem fra Akrapovic har sørget for, at der er er røget knap 4 kg af vægten i processen fra S til M, og optimeringerne stopper ikke kun ved vægt og motorkraft.
Dimensionerne er justeret i forskellige retninger med henblik på kurvestabilitet, såsom ændret stel- og styregeometri, samt lidt mere længde på bagsvingeren for øget akselafstand – så maskinen er endnu bedre plantet gennem svingene.
Derudover er BMW M1000RR udstyret med blå såkaldte M Bremsecalipere både for og bag , som angiveligt skulle være en væsentlig opgradering.
Hele pakken er kørt igennem testmøllen utallige gange, og World Endurance køreren Markus Reiterberger sendte det nye missil rundt på en racerbane lige i hælene på Tom Sykes og Eugene Laverty, hver på deres WSBK motorcykel, og endte kun 2,101 sekunder efter Sykes og 1,590 sekund efter Laverty – ganske imponerende for en gaderacer.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men prisen skulle faktisk ende i et rimeligt spiseligt leje, hvis man sammenligner med den direkte konkurrent Ducati Panigale V4S til små 482.990 danske kroner.
Men du behøver naturligvis ikke ‘nøjes’ med at leve med en BMW M1000RR i standardudgave, for som du kan se i videoen nederst i artiklen, er BMW allerede leveringsdygtig i lækkert ekstraudstyr.
Herunder en masse lækre kulfiberdele, fede grebsklinger, attraktive multi-justérbare fodhvilere, og selvfølgelig også den vedligeholdelsesfri M Endurace kæde du kunne læse om her på MagaCin i sidste måned.
Herunder kan du se den spritnye præsentation af BMW’s hidtil vildeste skud på stammen af racere til gaden, vi får gennemgået hele paletten af fantastisk teknik og hører lidt om historien bag M-afdelingens udvikling af M1000RR: