BMW opdaterer K1600-familien
I skrivende stund føles det som om, at næste års modeller står i kø for at vælte ind i indbakken, og der er efterhånden ret meget at skulle holde styr på som skribent på MagaCin. Det betyder til gengæld også, at der bliver rigtig meget fedt at se på verdens største motorcykeludstilling i Milano om en lille måneds tid.
Så du kan godt glæde dig til slutningen af næste måned, hvor MagaCin.dk højst sandsynligt vil flyde over med artikler omkring næste års fede modeller.
I går fik du en lille historie om Ducatis seneste skud på stammen, Multistrada V4 Pikes Peak, og i dag får du en lille forsmag på hvad BMW har i ærmet til 2022.
Desværre har BMW allerede meldt ud, at de ikke vil stille op til EICMA som de plejer, men vi krydser fingre for, at en lokal afdeling italiensk afdeling af BMW Motorrad stikker snuden forbi.
K1600 opdateret til 2022
Den tyske producent har smidt hele fire stærke kort på bordet når det kommer til touring segmentet; BMW K1600B, BMW K1600 Grand America, BMW K1600GT og BMW K1600GTL.
Så kunne man som motorcykeljournalist “frygte”, at en artikel som denne ville tage flere dage at skrive, men BMW har gjort det lidt nemt for vi skribenter, og besluttet at montere den samme Euro5-kompatible motor i alle fire modeller, og derved bliver historien lidt nemmere at fortælle, og lidt lettere at overskue for sig som læser.
1.649cc med 160 hypper og 180 Nm
Den massive 1.649cc store motor, som naturligvis er baseret på tidligere modeller, er stadig en sekscylindret rækkemotor. Den yder ligesom forgængeren 160 heste, men nu falder de 1.000 omdrejninger før, så samtlige staldbokse står åbne allerede ved 6.750 omdrejninger.
Motoren har et maksimalt drejningsmoment på 180 Nm ved 5.250 omdrejninger, og er egentlig meget sammenlignelig med den forrige model, men til 2022 er man gået all-in på blandt andet elektronisk forfinelse, og ved hjælp af ECU’en har man angiveligt gjort motorgangen meget mere legesyg i stort set alle områder af registret.
Der er selvfølgelig – i kraft af Euro-normerne – foretaget flere interne ændringer, og så er Engine Drag Control (motorbremse system) standard på alle modellerne.
Mere elektronik
Tager man kampen op mod modeller som eksempelvis Honda Gold Wing, så er man også nødt til at være med på moden når det kommer til infotainment. Derfor finder vi på K1600 modellerne en ny massiv 10,25″ TFT-skærm i instrumenteringen, som naturligvis kan kobles sammen med førerens smartphone, og være behjælpelig med justering af alt lige fra køreprogrammer til den semi-aktive affjedring.
10,25″ TFT-instrumentering
Men det kan jo ikke nytte noget, at sidde og glo ned i instrumenteringen hele tiden; Nej, det går nemlig meget bedre hvis man kigger der hvor man vil køre hen. Og dét bliver også en fornøjelig oplevelse på BMW K1600 anno 2022, for den har nemlig fået installeret fuld LED lygteføring, og forlygtens lyskegler er adaptive så selv de mest skumle kroge af landevejen bliver overskuelig.
Går man gennem udstyrslisten kan der, som på mange andre BMW’er, tilkøbes et væld af livsnyder-udstyr; heriblandt et ganske fornuftigt DAB+ audio system, shift assistant Pro (som gør gearskift uden brug af koblingsgrebet til en leg), nøglefri betjening, centrallås, alarm, intelligent nødopkaldssystem, og mest ligegyldigt af alt – men stadig super blær – Floor Lighting.
Vi krydser som sagt fingre for, at modellen bliver at finde på EICMA i slutningen af november måned så vi kan kravle den lidt nærmere, og få skudt noget lækkert video til vor læsere.
Under alle omstændigheder kan du med fordel holde øje med vores Instagram, hvor vi vil smide en masse lækkert behind-the-scenes materiale op fra verdens største motorcykeludstilling.