BMW S1000RR med kompressor
BMW S1000RR har i 2019 versionen 207 hestekræfter.
Den engelske racerkører Peter Hickman der for nylig triumferede ved Ulster GP i Irland, fortalte i et interview efter en succesrig weekend med flere rekorder, at den nye BMW S1000RR fungerer rigtig godt.
Hickman udtalte ordret i interviewet: “The new S1000RR is working really well, and no joke, that is a standard engine we are running as well”.
Flot kørt af Peter Hickman der således overfor medierne fremhævede, at der ikke var pillet ved motoren på hans BMW S1000RR.
2019 S1000RR motoren med variabel ventilstyring har altså power nok til at vinde ved Ulster GP , og de fleste almindelige dødelige burde nok også kunne “nøjes”.
Konkurrencen er hård
BMW S1000RR var markedets stærkeste superbike da den ramte markedet i 2010, og er i 2019 udgaven langt stærkere end før. Men i motorcykelproducenternes markedsføring af de potente superbikes, er acceleration, tophastighed og hestekræfter en vigtigt faktor, og her er BMW i hård konkurrence med flere producenter.
Eksempelvis har Ducati imponeret med Panigale V4R, der tager flere omdrejninger end en F1 racer, og i skarpeste trim smider 234hk.
2020 udgaven af Yamaha R1 har meget tænkeligt fået et løft i ydelse, og den tvangsfodrede Kawasaki H2 er i år markedsført med 231 hestekræfter.
Overbevisende træk med kompressor
Alle der har prøvekørt Kawasaki's ballistiske missil, nikker genkendende til det overbevisende træk, en kompressorbestykket motor leverer. Meget tyder nu på, at Bayerrische Motoren Werke overvejer at følge Kawasaki's eksempel… men med en anderledes teknisk løsning.
Patentansøgning for elektrisk drevet kompressor
En patentansøgning indsendt lige før jul sidste år, viser nemlig at ingeniørerne hos BMW leger med en ide om at montere kompressor. Men i modsætning til Kawasakien's kompressor der er mekanisk drevet, går BMW's patentansøgning på en elektrisk drevet kompressor.
På billedet fra patentansøgningen ser vi den tidligere version af BMW, så tyskerne har tilsyneladende arbejdet på projektet i nogen tid. Tegningen herunder viser en grov skitsering af systemet hvor kompressoren med nummer 28, drives af en elmotor med nummer 24. En øget luftmængde kan tilføres mere benzin, og den mere energiholdige blanding tilføres forbrændingskammeret med nummer 11.
Giver nye muligheder
Spændende nyt fra BMW, hvor en elektrisk drevet kompressor åbner nye muligheder, og giver øget effekt uden en masse ekstra omdrejninger.
Man kunne sagtens forestille sig udvidet individuel tilpasning af køre-modes, og så kunne det være lidt sjovt, hvis man under kørsel kunne skrue effekten op til at gennembryde lydmuren – et lille klik, og så… KAPOOW!!
En patentansøgning alene er ikke nogen garanti for at projektet gennemføres, men det ser altså lidt spændende ud.
Begynder rygterne om en tvangsfodret +250hk BMW S1000RR med brutal momentkurve snart at brede sig?
Vi følger naturligvis udviklingen, og holder dig opdateret straks der er nyt i sagen.