Video: BMW's nye sværvægtsbokser R18 præsenteret
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW's nye sværvægtsbokser

BMW R18 fremvist i Italien
26/05-2019 kl. 00:01
Anslået læsetid: 3 Minutter

I billedgalleriet herover ser du BMW R18, der blev præsenteret i fredags på Concorso d’Eleganza Villa d’Este – Italien – som afvikles d. 24-26. Maj.


“Med denne drømmemotorcykel, præsenterer BMW sit eget bud på en emotionelt autentisk model i segmentet for større cruisere”. Det er hvad bossen for BMW Motorrad Dr. Markus Schramm siger, frit oversat til dansk.

Vi har set 1800cc bokseren før

Det kommer næppe som en overraskelse for nogen, at en ny BMW med en gigantisk boksermotor var lige på trapperne. For du har naturligvis allerede læst om custom modellen Departed fra Custom Works Zon, hvor vi driblede med forskellige bud på hvilken motor BMW fremadrettet ville bruge motoren i. Vi kan nu se, at det var vores gæt på en retro-inspireret der kom til at holde vand, og vi gætter videre på at den nye R18, vil underbygge BMW's stærke position på markedet for de populære retro-morcykler.

Udviklet efter kundernes ønske

BMW har efter eget udsagn udviklet modellen på basis af helt specifikke ønsker fra motorcykelmiljøet, som det fremgår af en udtalelse fra Edgar Heinrich som er chef for BMW Motorrad design:

“For me, motorcycles like the BMW Motorrad Concept R18 are a response to a growing need among the motorcycling community: instead of technology, the focus here is on simplification, authenticity and transparency. I observe an almost romantic yearning for real mechanical engineering. Our aim with this concept bike is to address this need and turn it into an analog statement in a digital age. We have a rich history of iconic motorcycles, and they all bear the same design characteristics. We believe that this can still work well together today with the current technology”

.

Man har altså reageret på en romantisk længsel efter mekanisk ingeniørkunst, fastholdtholdt fokus på autenticitet, enkelthed og æstetik, og tilføjet et passende mål nutidig teknik.

Ud fra billederne at dømme, er BMW kommet flot i mål vedrørende det autentiske og æstetiske visuelle udtryk, men her på redaktionen begejstres vi også over de første sparsomme tekniske oplysninger.

Luft/oliekølet med karburatorer

Motoren er en luft/oliekølet 1800cc bokser med 2 stk. Solex karburatorer, og selv om vi endnu ikke kender til ydelse i form af hestekræfter og moment, så tør vi godt gætte på at sværvægtsbokseren har fået en gigantisk overarm.

I stedet for at liste de mange pragtfulde detaljer på den nye R18, disker vi op med en video hvor du selv kan få syn for sagen. Men inden du trykker play, så er der lige et par ting du måske kunne være opmærksom på? Hjulføringen er 21 tommer foran og 18 tommer bagerst. Bemærk også kardanakslen som ikke er indkapslet, tag et kig på bremse og koblingsgreb, læg lige mærke til forgaflen, lygteføringen er naturligvis af moderne LED type, og lad endelig dit hjerte smelte i fryd, når du ser hvordan starteren aktiveres…. OG SE SÅ VIDEOEN ! !

Nu har du set videoen, og vi gætter på massiv opbakning til påstanden om at R18 er hamrende fed og ultra-cool både at se og høre på. Men hvornår kan vi se den live, og hvornår kan vi få lov til at købe den?

Du må vente til 2020

Nogle er blevet så tændt at de lige nu og her er klar til at smide svesken på disken, men de må desværre våbne sig med tålmodighed en stund endnu.

Vi forventer at modellen præsenteres for den brede offentlighed på efterårets motorcykeludstilling EICMA 2019 i Italien, og BMW siger at vi først kan forvente at se BMW R18 hos forhandlerne i sidste halvdel af 2020. Men på den positive front, så giver det jo tid til at fylde sparegrisen.

Nyheden er dugfrisk, så billedgalleriet øverst er stærkt begrænset. Men du kan heldigvis se flere billeder på BMW's egen hjemmeside.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start