Bruxelles vil forbyde de forurenende motorcykler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bruxelles vil forbyde motorcykler

Undersøgelse om forurening iværksættes
CO
29/10-2019 kl. 09:13
Anslået læsetid: 3 Minutter

I den belgiske hovedstad Bruxelles planlægger man at se på, om motorcykler helt skal forbydes i byen.

Bruxelles Miljøagentur vil derfor næste år undersøge, hvor mange drivhusgasser og partikler knallerter, scootere og motorcykler udleder. Det fortæller det belgiske nyhedsmedie Het Laatste Nieuws.

FEBIAC som er en belgisk sammenslutning af bilister og motorcyklister kalder ideen ¨”ren provokation”, og mener at motorcykler er et vigtigt bidrag til at løse trængselsproblemerne i storbyen, der har knap 1,2 mio. indbyggere.

Undersøgelse fra Paris gav ideen

Politikerne i Bruxelles har angiveligt skelet til en nylig undersøgelse fra Paris, der viser at motorcykler udleder op til 11 gange mere kulilte og 6 gange mere nitrogenoxid end personbiler. Man vil vil derfor undersøge om der er behov for foranstaltninger, hvor enten kategorier af motorcykler, knallerter og scootere forbydes, eller om der skal udstedes et totalt forbud mod motoriserede tohjulere med forbrændingsmotor.

Forbud indført i Amsterdam

Bruxelles står ikke som Palle alene i verden med tankerne om restriktioner, da man i Amsterdam allerede er slået hårdt ned på en enkelt kategori af forurenende tohjulere. Her indførte man sidste år forbud mod ældre knallerter, og scootere er bandlyst på cykelstierne.

I Amsterdam planlægger man helt at forbyde forbrændingsmotorer fra 2030.

En foreløbig indledende undersøgelse i Bruxelles viser, at motorcykler står for 6% af CO2 forureningen, 0,2% af det udledte kvælstof og 0,4% af skadelige partikler.

FEBIAC kæmper for motorcyklernes overlevelse

Men FEBIAC ruller ikke uden videre om på ryggen, og tager kampen op med en pressemeddelelse.

FEBIAC siger i pressemeddelelsen, at forbundet er stærkt imod et forbud, og påpeger samtidig en række fejl. Foreningen fremhæver blandt andet, at undersøgelsen baseres på både gamle og nyere motorcykler der lever op til euro-4 normen, i en direkte sammenligning med biler der lever op til Euro-6 kravene.

40% mindre trængsel, hvis 10% skifter til mc

Frit oversat til dansk, udtaler præsidenten for FEBIAC Philippe Dehennin at: “Denne form for ræsonnement skal stoppe” og fortæller videre, at professor Leonidas Ntziachristos fra det Europæiske Miljøagentur EMISIA – som har analyseret undersøgelsen – har fastslået at den anvendte forskningsmetode ikke er gangbar.

Dehennin fremhæver også, at et eventuelt forbud er helt i skoven, da trafikpropper ville mindskes med 40% hvis blot 10% skiftede bilen ud med en motorcykel.

Derudover påpeger Dehennin, at der indgår et stort antal ældre totakts scootere i undersøgelsen, og at man skal huske på at EURO-5 normen er gældende for motorcykler fra 2020, så moderne motorcykler forurener mindre.

Politisk opbakning – og modstand

FEBIAC bakkes op af politikeren Vlaams Belang, der mener at motoriserede tohjulere er en glimrende løsning på de voksende mobilitetsproblemer. Vlaam Belang's parti har for nylig præsenteret et forslag, der favoriserer knallerter, scootere og motorcykler, ved at give tohjulerne tilladelse til at anvende busbaner og lignende.

Et forslag den tidligere belgiske minister Ben Weyts er stærkt imod.

Fænomenet kan brede sig

Kampen om motorcyklernes ret til at færdes i Bruxelles fortsætter, og det er slet ikke utænkeligt at fænomenet breder sig til storbyer i andre lande. Vi krydser fingre, for at fænomenet ikke går hen og bliver en omfattende trend.

Vi bør alle tage motorcyklen.

Her på redaktionen er vi villige til at tage vores del af ansvaret, og gøre hvad vi kan for at minimere trængslen på vejene. Vi tager gerne motorcyklen i stedet for bilen. 

40% reduktion af trafikpropper hvis blot 10% af bilisterne skifter til motorcykel, betyder at vi når hurtigere frem, og dermed opholder os kortere tid i trafikken på vores “forurenende” motorcykler.

Vi forestiller os i et svagt øjeblik at 20% skifter til motorcykel, og dermed stort set eliminerer problemerne med trængsel… og husk så på alle de omvendte bilister der pludselig bliver meget gladere og sundere af at køre mc. Det er jo allerede videnskabeligt bevist, at det er sundt at køre på motorcykel.

Vi håber den belgiske gyser får en lykkelig slutning.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start