Confederate Motorcycles – nye ekstreme designs
Confederate havde sin begyndelse i 1991 i Louisiana, og startede med en vision om at mestre ”brilliant design med ægte amerikansk inspiration”, hvilket lykkedes fint i perioden fra 1996-2001, hvor 500 eksemplarer af modellen Hellcat blev produceret.
Firmaets historie er præget af delvist store økonomiske problemer, men også en forfærdelig krise forsaget af orkanen Katrina, der hærgede hele det sydlige USA, inklusive Confederate’s fabrik i 2005, hvorfor producenten efterfølgende flyttede til Alabama.
Sidst vi omtalte den ekstravagante motorcykelproducent fra sydstaten i USA, var det fordi firmaet havde skiftet navn til Curtiss og samtidigt meldte ud, at de i samarbejde med Zero, nu kun ville lave elektriske motorcykler.
Den plan ændrede sig ret hurtigt for daværende Curtiss Motorcycles, og nu er de efter eget udsagn stærkt tilbage med navnet Confederate og de store eksotiske V2’ere i mere eller mindre vanvittige designs, som de oprindeligt var kendt for.
I en pressemeddelse fra den varsler virksomheden, at der fremover vil være seks forskellige modeller at finde på programmet, og at maskinerne primært produceres på en ny lokation i Birmingham, Alabama.
Formålet med udmeldingen er at slå helt fast, at Confederate er et mærke vi skal holde øje med – og selvom vi nok ikke får mærket at se i lille Danmark, særligt på grund af priserne, der spænder fra 45.000,- til 155.000,- US dollars, kunne det være fedt hvis nogen havde både modet og pengene til at hente sådan et bæst hjem fra staterne.
Artiklen fortsætter under billedet
Intromodellen Hellcat er bygget på Harley-Davidson FDXR – 45.000$
Uden at gå i for mange detaljer med de enkelte modeller bør det nævnes, at producenten benytter sig af voluminøse motorer fra Harley-Davidson og S&S med modifikationer i alle retninger.
Den største af slagsen med 145hk v. 5.100 o/m og massive 2.163cc hører hjemme i de tre modeller, P-51 Combat Fighter, FA-13 Combat Bomber og Wraith.
Design er selvfølgelig altid en subjektiv ting, og derfor næsten umulig at diskutere. Så om man frastødes eller tiltrækkes af de helt bizarre former og udsmykninger på Confederate’s modeller, må stå for egen regning – uanset hvad, må man anerkende alle de gennemførte detaljer cyklerne har.
Jeg er selv underligt tiltrukket af bagenden på FA-13 Combat Bomber i 2020 udgave, der kan ses herunder.