Cool kåbekit til Royal Enfield
Vil du køre Royal Enfield og samtidigt sidde lidt i læ for elementernes rasen, er adventurebiken Himalayan – som sidste år blev opdateret, så den kunne leve op til de seneste emissionskrav, fik nye styrtbøjler, og det blev muligt at koble ABS’en fra på baghjulet – et ret godt bud.
Den lille adventurebike, som efterhånden har sat sit præg over hele verden, inklusive Sydpolen, har dannet grundlag for den seneste model fra Royal Enfield; nemlig Scram 411, som i bund og grund er en Himalayan der har fået hevet kåben af.
Modellen lander i Danmark til maj/juni med et prisskilt på 66.999 kr.
Men er de der højbenede modeller ikke lige dig, så er der gode nyheder fra Royal Enfields hjemland.
Kåbe fra Indien
Som som du sikkert ved, så kommer Royal Enfield fra Indien, der tidligere var kendt som det britiske imperiums kronjuvel.
Den tidligere koloni er også hjemsted for entreprenante udstyrsproducenter, og for ikke så længe siden så vi, hvordan et kåbekit fra Turtle Tech til KTM 390 Adventure, fik rygterne til at svirre om en R-version af den lille KTM, men historien viste sig at være en and.
Et firma ved navn MK Designs India gør sig også i diverse tilbehør til både Triumph, og Harley-Davidson, men altså også Royal Enfield.
Sidstnævnte producent har modellerne Interceptor 650 og Continental 650 i deres program, som pt. er de største modeller på de indiske hyldemeter, og flere nye 650 Twin skulle være på vej.
Til de to nuværende 650’ere har MK Designs fremstillet komplette kåbekits i fiberforstærket plast, som er lige til at skrue på.
Ifølge producenten forøges cyklens samlede vægt med blot syv kilo, og hvis du har læst ovenstående test af nyklassikerne kan du nok forestille dig, at de ekstra par kilo nok ikke har nogen negativ betydning for køreegenskaberne.
I begge kits følger de nødvendige beslag samt en forlygte, og til Continental-kittet også følger komponenter som sænker håndtagene 25 mm.
Til Interceptor 650 skal der monteres clip-on’er som erstatning for det originale styr for at få grejerne til at passe, og de følger altså ikke med.
Når du bestiller en kåbe til din Royal Enfield, får du også mulighed for at bestille caféracer sæde, en anden baglygte, og et såkaldt Shorty kit til let ombygning af maskinens bagdel. Men for at gennemføre denne operation kræver det, at du skærer i stellet, hvilket du nok ikke får ros for hos din lokale synsmand.
God pris
Prisen for den vanvittigt flotte kåbe er på fornuftige 460$, eller hvad der svarer til cirka 3.100 kr., og det må siges at være en fornuftig pris.
MK Designs er også klar til at tage imod bestillinger fra Danmark og sender gerne afsted til vores hjørne af jordkloden.
Desværre tager det indiske firma sig temmelig godt betalt for at sende kåben og de tilhørende stumper – intet mindre en 322$ vil de have for ulejligheden.
Dertil kommer der told på 3,7% og meromsætningsafgift (bedre kendt som moms) på 25%, så den samlede pris lander på 6.330 kr.
Hver mand sin smag… Om det er pengene værd, vil vi lade være op til dig at vurdere. Men begiver du dig ud i projektet med at købe en kåbe fra MK Design, får du med statsgaranti en maskine, som ikke mange andre af dine venner har.
Og der er helt sikkert flere end vi her på redaktionen som synes, at modellen, efter en let ombygning, er ganske nydelig at se på.
Vil du se hvordan kåbekittet skal skrues på, kan du se installationsvideoen fra MK Designs nedenfor – komplet med hvide handsker og svulstig musik.