Danske Fenris motorcykel vil gi’ den gas med el
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dansk produceret motorcykel på vej

Danske Fenris motorcykel vil gi’ den gas med el
16/12-2016 kl. 00:13
Anslået læsetid: 2 Minutter

Fenris vil lave den ultimative elektriske motorcykel, den skal på markedet i 2019. Projektet har været i gang siden 2012, og i 2017 går Fenris Motor¬cycles i gang med at udvikle prototypen, så den kan serieproduceres. Et helt nydesignet stel samt sensorer og computerstyring skal gøre den både ekstrem – og letkørt for den uerfarne. Hvis alt går som planlagt, skal de første 500 styk være forudbestilt af entusiaster, der både har pengepungen og lysten til at køre en meget speciel motorcykel.

Fenris Teamet – Jesper Vind, Bjarni Freyr og Anders Lynge

“De fleste producenter forsøger at bygge videre på 100 års teknologi og erfaringer, men det er ikke noget, som tynger os. Se bare, hvordan Tesla har gjort det helt anderledes end den traditionelle bilindustri. Det er det samme, vi vil gøre med motorcykler” siger Jesper Vind fra Fenris. Elektriske komponenter på en elmotorcykel er meget anderledes, derfor skulle der tænkes helt forfra. 

Den største del af vægten på en motorcykel skal helst ligge under knæhøjde. For at få opnå det bedste resultat har Fenris valgt at designe et fladt stel med en centermonteret forgaffel forbundet med den bagerste svingarm via to trækdæmpere (det modsatte af støddæmpere). På den måde kunne resten af motorcyklen bygges op uafhængigt af grundformen: “I princippet vil vi kunne bygge andre typer af elektriske motorcykler over den samme ramme, lidt ligesom bilproducenterne gør med modulare platforme” siger Bjarni Freyr fra Fenris.

Motoren på en Fenris er en vandkølet, børsteløs AC-motor med permanente magneter. Specialudviklet i Tyskland efter Fenris’ specifikationer. Vægten er blot 11 kg. Alligevel er den i stand til at levere godt 200hk og et moment på 250 Nm, hvilket i teorien kan give en acceleration fra 0-100 km/h på under tre sekunder og en topfart på 250-300 km/h. Rækkevidden på batterier forventes at være i omegnen af 250km, afhængig batteri teknologien der ender med at komme i ”motorcyklen”, selvfølgelig vil rækkevidden afhænge af hastigheden. 

Der vil som på topmodellerne af benzindrevne motorcykler være alt i elektronik på cyklen. Altså sensorer der hele tiden kan observere motorcyklens tilstand, så den bliver ”styrbar” for selv den mindre erfarne. De mange heste kan altså tøjles, men også slippes mere fri til den mere rutinerede pilot. 

Faktisk ser Jesper Vind og Bjarni Freyr udviklingen af Fenris-motorcyklen som en fuldstændig omvæltning af motorcykelindustrien, og prisen forventes at ligge på niveau med de nuværende topmodeller af benzin drevne motorcykler, altså over en halv mio. danske kroner inkl. afgifter.

Del med en ven

0 personer snakker om “Dansk produceret motorcykel på vej

  1. En El motorcykel til en halv million vælter da vist ikke anden end deres egen pengepung.
    Der sker først en omvæltning når japanerne og de store europæiske mærker kommer på banen med noget seriøst.

  2. Du kan købe en amerikansk Lightning 218 med samme ydelse. Den er bare testet gennem flere år, og virker… Jeg synes det er at tage munden lidt for fuld, nærmest at udråbe sig selv til pionerer. Hverken eldrift eller navcenterstyring er nogen ny opfindelse. Tror de kære Fenris folk ville komme tættere på målet hvis de købte en bimota TESI eller yamaha GTS at kigge efter, frem for forsøge opfinde den dybe tallerken igen.. Så ku vi også være heldige at få noget der virker, frem for blot en ny tohjulet Zenvo historie..

  3. det er f da løgn! sjældent støder jeg på den latterlige jantelov, men det er vist tilfældet her.
    giv dog de brave mænd en chance for at vise hvad de kan, inden i skriver nekrologen… ja, det meste er der allerede en der har lavet og hvad så?
    alene ideen og initiativet er det hele værd! og sikke en mc de vil lave. jeg har selv lavet diverse maskiner fra bunden – eget design og udførelse og er derfor vant til at tænke dynamisk fysik, kraftlinier mm. ind i en kommende maskine. og jeg er imponeret!
    glæder mig til at høre meget mere om det spændende projekt – seriøst godt gået:)

  4. Jeg synes det lyder spændende, og til en pris på en halv mille må man forvente at alt er i top, og jeg mener ALT

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start