Dansk TET udvidet med jysk etape - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dansk TET udvidet med jysk etape

Danmark får en større brik i europæisk offroad puslespil
11/07-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 4 Minutter

Trans Euro Trail består af 51.000 kilometer grusveje, skovveje, singletracks og lignende i hele Europa, hvor du kan køre på motorcykel midt i naturen – helt og aldeles lovligt. Hvert land, fra Spanien i syd, til Finland i nord, har en ”linesman” der har lavet en rute som du kan følge.

Indtil for nyligt har den danske del af TET’en gået fra Rødby Havn, over Lolland og Falster, for til sidst at slutte i København. Sådan forholder det sig stadigt, men en jysk afdeling er nu blevet tilføjet den danske TET – en glædelig nyhed for os der kan lide grus under dækkene.

Den jyske TET strækker sig fra den tyske grænse til Grenå

Et stort arbejde
MagaCin greb knoglen, og ringede til den danske linesman, Tonny Bach Christensen, for at få en snak om den nye rute.
Tonny er igennem mange år blevet spurgt om, hvorfor der ikke var et TET-spor på den jyske halvø, hvor der alt andet lige er flere kilometer grus end på Sjælland. Sagen er den, at det at lave et TET-spor er ikke bare et stykke skrivebordsarbejde klaret med hjælp fra Google Maps. Du skal ud i den virkelige verden og tjekke vejenes beskaffenhed samt skiltningen – en tidskrævende opgave.

Den danske linesman – Tonny Bach Christensen

Tjansen som linesman passer Tonny ved siden af sit fuldtidsjob, så det er hans fritid, der går med at lave TET- arbejde. Da han er bosat på sjælland, giver det mest mening, at sporet han har stået for, ligger i relativ nærhed til hans hjemadresse.
Flere velmenende motorcyklister har gennem tiden sendt Tonny forslag til veje der kunne indgå i en jysk TET-rute, men qua årsagerne listet ovenfor, har det ikke været muligt for Tonny, at lave et spor i hovedlandet.

Jysk TET bliver til virkelighed
Sidste år til træffet TET Scandinavia 2019, blev Tonny kontaktet af nogle folk, som bekendtgjorde, at de gerne ville arbejde med at skabe et jysk TET-spor. Den sang har Tonny hørt før, uden at pladen blev udgivet, men denne gang var det anderledes. Gruppen har knoklet i et år, brugt utallige weekender og aftener, og i maj måned tog Tonny Bach Christensen til jylland, for at teste det nye spor sammen med arbejdsgruppen.

Den danske linesman kunne heldigivs vende tomlen i vejret til det nye spor, og nu kan alle vi andre downloade GPX-filen, og følge sporet fra den tyske grænse til Grenå. Hvis ruten har givet dig mod på mere, er det let at tage færgen til Sverige, hvor du kan udforske det svenske TET-spor.

Ruten går bl.a. til Rømø, hvor du må køre på stranden

Meget mere end bare et spor
Inden du henter ruten til din GPS, hiver håndtaget i bund, og kører sporet igennem på din nye Ténéré 700 – Rally Edition, så mudderet sprøjter til alle sider, er det en god ide at gøre sig bekendt med TET Code of Conduct.

Tonny Bach Christensen forklarer til MagaCin i telefonen, at TET’en er mere end bare en fed offroad-rute igennem Europa. TET har udviklet sig til en bevægelse, der handler om at skabe en positiv stemning og indstilling omkring motorcykelkørsel i naturen.
Som den danske linesman forklarer, så er måden brugerne anvender sporet, møder lokalbefolkningen, fuldstændig afgørende for, hvor der kan køres fremover. Andre steder i europa, er der desværre eksempler på, at vild og voldsom kørsel har ført til forbud.

Begrænsninger af grusentusiasters muligheder for at køre i terrænnet, går i mod alt hvad TET står for. Under vores snak med Tonny, gør han også meget ud af at forklare, hvorfor det er super vigtigt, at de som kører på TET-ruten, og andre steder for den sags skyld, gør det under stor hensyntagen til alle dem man møder på sin vej. Respekten for lokalbefolkningen og andre brugere kan betyde, at et TET-spor bliver omlagt, selvom det til punkt og prikke overholder både skilte- og færdselsloven, hvilket også sagtens kan ske med den nye jyske rute. Heldigvis bliver den danske linesman ikke overbebyrdet med klager – folk er i altovervejende grad positive, når de hører hvad projektet går ud på.

Vi glæder os til at prøve den nye rute og vender tilbage med en stemningsrapport inden sæsonen er ovre.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start